Hej Vedr. en forretning har vi modtaget et brev fra en konkurrent, som vil have os til at ændre vores navn. Vores firmanavn er en generel betegnelse for en vare, og konkurrenten ligger sig delvist op ad dette navn også. Er der nogle der er eksperter inden for forretningskendetegn (§18 i markedsføringsloven) som er den paragraf de slår på. Jeg er ikke enig på nogen måde, men kunne godt tænke mig en snak, med en der ved lidt mere om det, for at aflkare om jeg ikke har ret. Er der nogle rådgivere tilstede som er eksperter i denne slags? Mvh. Jens |
Hej Jens
Varemærker, markedsføring og forretningskendetegn er et af mine specialområder.
Hvorvidt din konkurrent kan forhindre dig i at anvende en betegnelse efter § 18 kommer bl.a. an på hvordan I ligger placeret geografisk (hvis I har fysiske butikker, på nettet er det mindre relevant), hvad kan man kalder "saglig nærhed" og branchefællesskab.
Et vigtigt moment er også i hvor høj grad den relevante kundekreds opfatter betegnelsen som udtryk for din konkurrents forretning eller blot som henvisning til produktet i sig selv.
Det er formentlig muligt at ligge tættere på her end hvad tilfældet fx er ved varemærker. Men generelt er vurderingen den samme. Det spiller også ind hvor generisk betegnelsen er og hvordan du og jeres konkurrenter præcis har lagt jer op ad beskrivelsen.
Jeg har brug for flere oplysninger for at give dig mere vejledning.