Jeg har et spørgsmål, til alle jer der kender noget til ski herinde
Der er mange ting, man skal have styr på inden skiferien og til det kan en skiportal være en stor hjælp. Og hvad med efter skiferien? Når jeg skriver skiportal, mener jeg en side omhandlende skirejser/skiturisme og alt hvad det medfører.
Hvad synes du en skiportal skal indeholde? Hvilke informationer og muligheder ville du benytte du af, inden og efter din skiferie?
Jeg har godt nok aldrig prøvet at stå på ski desværre. Men jeg mener da at en ski-portal skal indeholde informationer om de forskellige ski-steder, f.eks hvilke steder der er bedt til familier, unge, proffesionelle og selvfølgelig nybegyndere. Derudover skal der nok også være en anmeldelse af de forskellige steder, samt karakter af stedet. (1 - 5 stjener f.eks).
Derudover kunne man have nogle informationer hvad der er godt at have styr på inden skiferien, som du selv siger, f.eks. forsikringer, tøj og udstyr (måske anmeldelser af forskelligt skiudstyr?). Man kunne også lave en side hvor man kunne "søge" efter sit ski-sted, f.eks. "Må max koste 3000,- pr. person" eller ligende.
Til sidst kunne man måske også gøre det til en slags "bruger-portal" hvor man kunne udveksle historier, samt erfaringer (negative såvel som positive).
Som medindehaver af et rejsebureau (ja - jeg har faktisk flere jern i ilden ), så kan jeg da give et par idéer til hvad vi finder relevant - og hvad vore kunder synes at give positiv respons på:
Webcam af destinationerne (sne på toppen? Gang i den i byen?)
Live vejroplysninger - snedybder, temperatur, klima
Sorter- og søgbar liste over rejseselskaber, som udbyder rejser til den ønskede destination
Priser
Anmeldelser
Tips og idéer til turen (Hvad skal der være i kufferten? Hvad skal man være opmærksom på? Gode spisesteder. Andre seværdigheder)
Online brochurebestilling
Links til bestillingsformular hos de selskaber, som tilbyder dette
Forum med diskussion om destinationerne
Brugernes eget billedarkiv (så alle kan se hr. og fr. Hansens skiferie)
Måske lidt merchandize?
Konkurrencer
Dagens gode råd
Dagens/ugens poll og i det hele taget afstemninger
Jeg tror at det gælder om at få brugeren til at føle sig som en del af siden og ikke blot beskuer til de oplysninger, som i udvælger. De fleste brugere sætter pris på at kunne give sit besyv med.
Håber, at ovenstående er brugbart for dig - og jeg vil gerne høre, når projektet er på plads, så vi kan komme med "om bord" hos jer (hvis det altså ender med at blive attraktivt.)
Men du er velkommen til at kontakte mig på mail (den kan findes ved at følge linket i min signatur) hvis du har brug for at vende nogle tanker med mig... Det kunne jo være, at det gav mig lidt rabatter, når siden er på plads :-)
Hej Lasse. Jeg kan næsten regne ud at grunden til dit spørgsmål er at du tænker på at starte et sådan website, hvilket jeg synes er en glimrende idé. Jeg har selv tænkt at det var noget der manglede .... Når du skriver ski portal tænker jeg at du vil forsøge at ramme en så bred målgruppe som mulig.
Jeg synes en skiportal skal indeholde: Tests af div. skiudstyr i alle prisniveauer Tests af skisportsområder det kan både være skrevet af brugere eller af forskellige admins/eksperter. En masse information til dem der aldrig NOGENSINDE har stået på ski. Tips og tricks. Skiskole ..... forskellige tips og tricks inden folk skal på deres første skitur! Forum
pbtryk.dk har nogle gode punkter, men det er alt for meget efter min mening. Kræfterne ville blive spredt for tyndt.
Vælg det du vil satse på og tænk på hvordan en gennemsnitlig skiturist vil have det til sin rejse. I perioden fra forår til tidlig vinter kommer overvejelserne om hvor turen skal foregå og selve bestillingen. Her er det vigtige beskrivelser og anmeldelser af stederne og indkvarteringen. Imellem bestillingen og rejsen er det udstyr og vejrmeldinger, helt friske anmeldelser og webcams, der er vigtige. Og bagefter MAXIMALT at give sin egen anmeldelse. Med andre ord er det ret situationsbestemt hvad man gerne vil have ud af en sådan side og jeg tror de færreste er interesseret i at blive del af et community, som alligevel flader ud i en del af året. Så stryg fotoalbum (med undtagelse af i anmeldelserne), polls, "dagens råd", merchandise etc. Det kommer kommer bare i vejen, både tidsmæssigt for dig og for den, der besøger siden for at få konkret info.
Nu når du det jo nok ikke i denne sæson, så hvis jeg var dig, så ville jeg gå efter denne model:
Nu-april: Saml så mange anmeldelser af skistederne, indkvarteringerne og selskaberne med billeder og få det op at køre. http://www.tripadvisor.com/ har en rigtig god model efter min mening, inklusiv "candid photos" i anmeldelserne. Da du ikke er et kendt navn i forvejen er det nok lidt svært at få nogen til det, så start med det du kan få: Beskrivelser fra stederne og selskaberne selv, allier dig med selskaberne og prøv at få dem til at sprede budskabet hos deres kunder osv, så de læger anmeldelser bagefter.
April-nov: Læg bekrivelserne ud og fokuser kraftigt på at brugernes tænker på valg af sted og design siden efter det (a la tripadvisor), i den periode har du en chance for at lade din indtjening komme fra rejseselskaberne, lav "beginners guide" til skiløb og design næste version sideløbende, som skal handle om...
nov-feb: Vejrmeldinger, webcams, udstyr og up to date info/anmeldelser om stederne. Overvej f.eks. mulighed for automatisk email service, når der kommer ny anmeldelse om et bestemt sted. Og sørg for at dine brugere lægger en anmeldelse, når de kommer hjem. Husk at der er tre ting de kan anmelde: Terrænet/byen, selskabet de rejste med og indkvarteringen.
Og forfra næste år...
Og noget MEGET vigtigt: Husk at der findes to verdener indefor skisport: Alpin og langrend. Vælg et af dem eller vær seriøs i din satsning af begge. Langrend er tit behandlet stedmoderagtigt, selv når det handler om Norge.