Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

E-conomic: Hvordan bogfører jeg en kreditorbetaling i USD

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 353
Skrevet kl. 21:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har behov for at bogføre en betaling til en kreditor i USD. Der er tale om en forudbetaling (a/conto).

Hvis jeg bogfører den som kreditorbetaling med den dato jeg har indsat pengene med mit VISA/Dankort, passer beløbet i DKK på banken ikke. Hvordan gør jeg det korrekt?

Fra Værløse
Tilmeldt 5. Nov 07
Indlæg ialt: 686
Fra  Kammalou.com Skrevet kl. 00:53
Hvor mange stjerner giver du? :

kan du ikke bare vente og se hvad transaktionen rent faktisk har været på din konto.

Og så bruge det i din bogføringskladde.

Det er jo først vigtigt til næste momsangivelse.

SAFe SPC, Magento Expert, Jira Guru, Kammalou.com

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Du skal tage hensyn til kursregulering samt bankomkostninger.

MvH

Peter

Fra Århus
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 353
Skrevet kl. 08:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er det med kursreguleringen, jeg har problemer med. Ville være rart, hvis jeg kunne indsætte 300 USD på kreditor, trække 1772,03 DKK på kassekreditten - og så bogfører forskellen  på kontoen for kursregulering, men kan ikke se hvordan.

Fra København
Tilmeldt 24. Nov 09
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er jeg jo ikke bogholder, men da jeg havde et salg til en tysk kunde, som jeg havde lavet noget design for, fakturerede jeg EUR 350. Jeg modtog herefter EUR 350 og indtastede dette i e-conomic med den afregningskurs, jeg havde fået for pengene i min bank. Herefter beregnede e-conomic selv valutakursdifferencen. Gebyret bogførte jeg for sig selv.

Som sagt er jeg ikke bogholder, men tingene stemmer i hvert fald - og jeg har ikke hørt noget fra min revisor.

Fra Århus
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 353
Skrevet kl. 10:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Lyder også meget rigtigt. Problemet er bare, at der her er tale om en forudbetaling - så jeg kan ikke hæfte den op på en faktura.

Fra Århus
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 353
Skrevet kl. 18:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan jeg alternativt bogføre det således:

Debitere kreditor 300 USD – og så lade den bogføre det beløb det svarer til i DKK på kassekreditten automatisk. Efterfølgende se hvad der bliver trukket på kassekreditten og så lave en regulering på kassekreditten og kursregulering.

Fra Frederiksberg C
Tilmeldt 28. Oct 09
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter:

Kan jeg alternativt bogføre det således:

Debitere kreditor 300 USD – og så lade den bogføre det beløb det svarer til i DKK på kassekreditten automatisk. Efterfølgende se hvad der bliver trukket på kassekreditten og så lave en regulering på kassekreditten og kursregulering.

 

 

Hvis du kan vente med at foretage bogføringen til betalingen er gennemført i banken, kan du f.eks. bogføre således i e-conomic:

I Kassekladden vælger du:

Type = Kreditorbetaling

Valuta = USD. Når du vælger anden valuta end DKK kommer der aut. en Kurs op på f.eks. 576,4589. Denne kurs skal du ændre, så den svarer til den kurs banken har brugt, hvilket fremgår af bankens afregning.

Modkonto = Udfyldes ikke, men øvrige felter udfyldes (som du plejer)

OK til registrering.

Type = Finansbilag

Valuta = DKK

Kontonummer for banken (5820) krediteres med det beløb, som er trukket på banken.

Du kan nu se på Balance, om debet/kredit stemmer. Står der f.eks. DKK 40, er det nok et bankgebyr du også skal bogføre på en ny linie

 

Regnskabskonsulent Anne Bjørnsten

www.a-b-consult.dk

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det er en forudbetaling skal du ikke lave en kursregulering.

 

Kreditorer 300 USD svarende til dagens kurs i balancen under forudbetalinger (hvis den ikke eksistere opret den).

Debitere på banken.

 

Når den endelige faktura skrives skal der laves kursregulering (eller når der aflægges regnskab).

Du skal selvfølgelig tage højde for bankgebyr som skal i driften.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)