Hej Amino-folk Jeg blev fornylig arbejdsløs og overvejer om det kunne være en idé at købe nogen ejendomme og se om der kunne komme nogen penge ind ad den vej. I den forbindelse har jeg et spørgsmål. Jeg har allerede et Aps selskab som dog ikke kører i højt gear. Jeg overvejer derfor at købe en udlejningsejendom så der kan tjenes lidt på husleje. I den forbindelse skal jeg låne nogen penge i realkredit. Min personlige indtægt i øjeblikket er nul. Mit spørgsmål er nu: renteudgifterne til realkredit - kan disse trækkes direkte fra i husleje indtægterne ? Altså således at firmaet overskud = lejeindtægt - driftudgifter - renteudgifter ? Eller er det for simpelt sat op ? Måske nogen også kunne svare på om det måske er meget ikke-klogt at flytte hele sin privat økonomi over i selskabet til køb af ejendom og så forsøge at leve af lejeindtægter ? venligst. |
Hej
Ja hvis du kører det som virksomhedsordningen.
Virksomhedsordningen indebærer således tre ændringer i den måde, hvorpå man ellers vil blive beskattet, såfremt man driver en personligt ejet virksomhed:
1. Anvendes virksomhedsordningen, vil en del af virksomhedens overskud blive beskattet som kapitalindkomst hos skatteyderen i stedet for som personlig indkomst.
2. Det er muligt at foretage opsparing af overskud i virksomheden, som kun beskattes med en foreløbig skat på (2010, 2009: 25%).
3. Man kan få fuldt fradrag for sine renteudgifter.
Dog tror jeg ikke, at du skal sætte næsen for højt op efter, at kunne leve af dine lejeindtægter. Husk også på, at man ikke kan sætte huslejen for højt, så kan lejerne nemlig trække dig i LLO.
Mvh
Mark