Hejsa, Jeg er ASP udvikler og laver derfor en masse back-end kode til diverse projekter i min fritid. Men jeg bruger så meget tid på at bygge design op manuelt, men HTML og CSS - nogle gange undre jeg mig over andre kan få en ny hjemmeside med design og det hele op og køre på få dage. Jeg er selvfølgelig klar over at mange benytter CMS systemer. Men hvordan opbygger i design delene på nye sider ? Altså ikke CMS sider som :) Lige nu sidder jeg fx og ser på www.firmafon.dk - ved i hvordan det site er opbygget ? Hvis man ser deres kildekode så benytter de samme navngivning af deres styles som mange andre sider gør nemlig. Grunden til at jeg spørg - er fordi jeg vildt gerne vil spar tid på design af nye projekter og benytte tiden mere på mine back-end programmer. For det tager virkelig en evighed at bygge nye sider op 100% i hånden hver eneste gang :) Mvh. Brian |
Hej Brian
Jeg kender godt følelsen, CSS/Html kan drille så utroligt meget!
Firmafon er bygget i Ruby-on-Rails. Nicklas som nok har stået for en god del af html/css-delen er efter eget udsagn, lidt af en nazi omkring markup. Der er nok brugt et modul der hedder Haml, men primært så er det fordi gutterne bag er rigtigt dygtige.
Vi arbejder selv på et lille projekt, der hedder CloudSprout, hvor formålet er lave et sæt grafiske byggeklodser så man hurtigt og nemt kan opbygge weblayouts både til almindelige cms-sites og webapplikationer.
Det går ret godt og selvom de fleste af os, har kodet web i over 10 år, er vi væsentligt hurtigere med CloudSprout.
Den version vi arbejder på nu, er primært rettet imod Designere og lidt mere avancerede e-købmænd. Men der er planlagt en version, for programmører hvor der også kommer et interface til ASP, PHP, .Net etc.
Du kan læse mere på vores site: http://www.cloudsprout.dk og hvis du har lyst kan du sende mig en mail på plu(at)cloudsprout.dk så sender jeg dig et beta-login ligeså snart vi er klar.