Hej SEO-praktikere. Jeg håber nogen kan hjælpe med denne ASAP.
Situationen:
Kunden har haft en officiel hjemmeside, www.kunde.dk som laver en 302 (object moved) til www.kunde-cms.dk. Dette i årevis.
Der er indekseret sider på www.kunde-cms.dk
Kunden har nu fået ny offentlig hjemmeside der er ved at gå i luften og ændret DNS-record på www.kunde-cms.dk så trafikken havner på den nye server.
De indekserede links vil herefter naturligvis være ugyldige og redirecter med en 303 (see other) til www.kunde-cms.dk/siden-blev-ikke-fundet.
Det er fuldstændig åbenlyst hvad der burde gøres, så mit spørgsmål vedrører ikke dette.
Hvis vi ser bort fra fortidens synder, hvad er så konsekvensen her? Hvordan reager google på 303? Beholder google de gamle sider et stykke tid eller bliver de nakket?
Håber nogen kan give en kvalificeret input/erfaring på denne.
(vil slutteligt nævne det ikke er noget jeg/vi har lavet)
De indekserede links vil herefter naturligvis være ugyldige og redirecter med en 303 (see other) til www.kunde-cms.dk/siden-blev-ikke-fundet.
Hvis vi ser bort fra fortidens synder, hvad er så konsekvensen her? Hvordan reager google på 303? Beholder google de gamle sider et stykke tid eller bliver de nakket?
Det er muligt at Google beholder de gamle sider et stykke tid, men at redirecte dem til "siden-blev-ikke-fundet" vil med meget høj sandsynlighed gøre at Google før eller siden nakker siderne. Det er det eneste der giver mening set fra et brugersynspunkt. Om det så er et 301, 302 eller 303 redirect er mindre væsentligt.
Hvis jeg antager at 303 lader siden "leve" lidt længere end en 301, så er der lidt tid at løbe på.
Problemet er yderligere, at der er indekseret filer på www.kunde.dk som aldrig var ment til offentligheden eller Google. Disse ranker selvsagt dårligt i dag, men det er vel helt naturligt at forvente at de ryger til tops efterhånden som alle de andre links kun har duplicate content (dvs. "siden ikke fundet")?
Kan du evt. anbefale et værktøj til at hente de indekserede links som kan bruges til at mappe til nyt?
Jeg ville nu hverken antage at det går hverken hurtigere eller langsommere med 303, eller antage at dårlige sider får bedre positioner pga disse 303 redirects.
I det hele taget er det bare noget rod, Er der sider der ikke skal være indekseret skal der smides en robots.txt fil på, og om nødvendigt skal siderne fjernes via Google webmaster tools. Alt andet er "wishfull thinking".
Du bør skriftligt informere kunden om alle de problemstillinger der er ved den vej de pt. følger, og samtidig give dine klare anbefalinger til hvad de bør gøre istedet. Men allerbedst er jo hvis du kan få løst problemet.
Du bør skriftligt informere kunden om alle de problemstillinger der er ved den vej de pt. følger, og samtidig give dine klare anbefalinger til hvad de bør gøre istedet.
Det er efterhånden nogle måneder siden jeg gjorde dette mundtligt og med efterfølgende 'vigtig'-flag på email :-|
Som sagt er det ikke min kunde, men jeg er blot med i perifirien.