Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til lukning af I/S forsætte med enkeltmands

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Nov 09
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 20:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Min partner og jeg har valgt at går hver til sit og derfor lukker vi nu I/S mens jeg kører aktiviteterne videre i nyopstartet enkeltmands virksomhed.

I den forbindelse er der en håndfuld ting der skal omregistreres til ny virksomhed eks. mobil- og internetabonnement, webhoteller osv.. Da det ikke lige er noget der kan gøres fra dag til dag, kan der stadig komme fakturaer til I/S fra nogen ting mens andre allerede vil være faktureret til nyt firma..

Her er spørgsmålet så hvordan det håndteres...

Kan I/S bare lukkes samme dato som opstart af ny virksomhed og evt. fakturaer der måtte komme til I/S føres i regnskab for den nye virksomhed?

Eller skal man køre de to virksomheder parallelt i en periode indtil alt er overdraget og herefter lukke I/S?

På forhånd tak.

Karditech driver affiliate hjemmesider omkring om bl.a. billigt bredbånd.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 22:14
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Begge interessenter hæfter for de aftaler, I har indgået, mens I/S-et eksisterede. Og du har jo tænkt dig at betale. Så leverandørerne har nok ingen problemer med skiftet - og du skal ikke holde I/S-et kørende alene af hensyn til dem. Men efterhånden som regningerne indgår, skal du kontakte de forskellige leverandører og få aftalen flyttet til din nye enkeltmandsvirksomhed. Og ja - du kan godt bogføre regningerne i enkeltmandsvirksomheden, fordi du overtager aktiviteterne og aftalerne.

I kan også vælge at køre de to virksomheder parallelt i en periode hvis I selv synes, at det er lettest og giver bedst overblik for jer begge. Og sådan at evt. kunder også kan nå at indbetale til det gamle I/S. Af hensyn til din afgående partner er det bare vigtigt, at lukningen sker i indeværende år, så han ikke skal trækkes med et virksomhedregnskab på selvangivelsen et år ekstra.

Hvis I skilles på grund af uenighed, kan det måske være bedst at få lukket I/S-et hurtigt, så "energien" for hver især kan blive fokuseret fremadrettet. Det er knap så vigtigt, hvis I skilles som bedste venner. Det gør mange, og det er jo det rareste.

Dbh
Anette Sand
http://anettesand.dk

Tilmeldt 19. Nov 09
Skrevet kl. 22:48

Hej Annette

Tak for det grundige svar.

Ja, alle aftaler og aktiviteter kører videre i den nye virksomhed. Dette skift sker udelukkende fordi et I/S jo skal have min. 2 ejere. Og vi skilles som venner, så at få lukket I/S hurtigt er udelukkende for min egen skyld for ikke at stå med to åbne regnskaber osv.. Og da bankkonto også bliver overdraget bliver det også noget rod med to regnskaber der gør brug af samme bankkonto.

Mht. til kunder består vores indtægt pt. udelukkende af affiliate indkomst hvor jeg selv kan rette opysningerne om virksomheden i deres system, dermed vil næstkommende fakturaer være med nyt virksomheds oplysninger

Problemstillingen kunne eks. være ved yousee der leverer bredbånd, hvor jeg har oplevet at de ikke kan ændre kundeoplysninger på indeværende regningsperiode som løber over 3 måneder. Dermed kan der komme en regning til I/S om flere måneder. Men du siger at jeg bare kan bogføre regninger til I/S i regnskabet for den nye virksomhed, såfremt jeg lukker I/S?

Skal sige at den nye virksomhed er registreret pr. 1/7, kan jeg så bagudrettet lukke I/S pr. 30/6 og så bare bruge det som skæringsdato mellem bogføring i de to regnskaber?

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 10:25

Jeg ville gøre præcist, som du beskriver. YouSee-regninger osv. kan dog kun betales af dit nye enkeltmandsfirma, hvis det er udgifter, som vedrører virksomhedens aktiviteter. Hvis du også betaler for din fratrædende partners hjemmebrug (hvilket ville være helt OK, så længe I havde I/S sammen), er det ikke længere en fradragsberettiget udgift. Men ellers skulle der ikke være problemer.

Du kan godt nå at lukke I/S pr. 30. juni.

Dbh
Anette Sand
http://anettesand.dk

Tilmeldt 19. Nov 09
Skrevet kl. 11:18

YouSee bredbånd er et gode for mig selv jvf. den nye multimediebeskatning.

Så i hverken I/S eller nye firma har/vil det vedrøre firmaets aktiviteter, men udelukkende et gode til mig selv.

Så er det vel ok at trække udgiften fra?

Hvis I/S lukkes pr. 30/6 hvordan vil du så håndtere fakturaer til dette med fakturadato efter lukning?

Føre det i regnskab for det nye firma, eller kan man efterpostere i regnskabet for I/S selv om fakturadato er efter lukning?

Her tænker jeg eks. på at vi begge har haft mobiltelefon som gode. Ved skiftet flytter jeg min over i nyt firma, mens det andet abonnement opsiges og flyttes til privat. Da der stadig er binding på vil I/S få en regning på resterende periode, hvilket formentlig først vil blive faktureret om en måned eller to. Dermed står jeg med en regning som vedrører I/S, men som er faktureret et pænt stykke efter lukning.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:40

Hej!

Tag det med som en efterpostering efter lukningen.

Tallene skal jo først indleveres til SKAT i 2011.

MvH

Peter

Tilmeldt 19. Nov 09
Skrevet kl. 13:10

Super, efterposterer jeg så også bare hvis der skulle dukke andet op faktureret til I/S?

Og hvad så hvis nogen af disse indeholder enten købs- ellers salgsmoms og I/S er afmeldt for moms pr. 30/6?

Kan man stadig afregne disse med skat hvis virksomheden er afmeldt?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:14

Hej!

Så laver du en efteranmeldelse af momsen via E-blanketter.

MvH

Peter

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)