Hej Jeg har et Aps hvor der er en lille aktivitet i forvejen. Nu vil jeg gerne starte et selskab med en partner hvor vi kommer til at eje halvdelen hver. Mit spørgsmål går på hvordan vi smartest gør dette. Kan det nye selskab være et datterselskab af mit nuværende Aps? Kan det nye selskab blive et Aps hvis mit nuværende selskab skyder penge ind i det nye selskab? Skal man stadig have 125.000 kr i et Aps eller er det blevet ændret? Kan min partner oprette et lån det nye selskab hans del af pengene for at undgå at sende penge han allerede har betalt skat af ind i det nye selskab og hvilke krav stilles der for at gøre det på den måde? På forhånd tak. |
Christian0102:Mit spørgsmål går på hvordan vi smartest gør dette. Kan det nye selskab være et datterselskab af mit nuværende Aps? Kan det nye selskab blive et Aps hvis mit nuværende selskab skyder penge ind i det nye selskab?
Ja det er normalt ikke noget problem.
Du kan evt. lade dit nuværende selskab stifte jeres nye fælles selskab som en kontant stiftelse og derefter frasælge 50% til din nye partner.
Christian0102:Skal man stadig have 125.000 kr i et Aps eller er det blevet ændret?
Nej kapitalkravet er nedsat til 80.000 for Aps'er
Christian0102:Kan min partner oprette et lån det nye selskab hans del af pengene for at undgå at sende penge han allerede har betalt skat af ind i det nye selskab og hvilke krav stilles der for at gøre det på den måde?
Nej det kan han ikke
Der til vil det være en super god ide at få lavet en anpartshaveroverenskomst der regulere jeres indbyrdes forhold herunder hvis en af partnere ønsker at sælge sine anparter eller kommer under konkurs osv.
Jeg er sikker på at der er en revisor her fra Amino som kommer forbi tråden og evt. retter mine fejl :-D
De bedste kaffe hilsner
Søren