Jeg har i en periode været ansat som timelønnet og ønkser nu at prøve kræfter som selvstændig.
Mit arbejde har været i plejesektoren, og min nu kommende gamle arbejdsgiver, har allerede givet udtryk for at de ønsker jeg skal fortsætte ved dem, såfremt jeg vælger at blive selvstændig.
Mit spørgsmål går altså på om der er noget forbudt i at lave sådan en overgang, når man nu et eller andet sted arbejder for samme firma, men nu er selvstændig og fakturerer sit arbejde istedet?
Ved ikke om i kan forstå mit spørgsmål, men jeg håber :)
Jeg du vil formentlig komme i kambolage med SKAT da de formentlig, ud fra de forhold du her oplyser, vil betegne dig som ansat under "ansættelseslignende" forhold hvilket betyder ingen fradrag og den 'kunde' skal indeholde A-skat m.v. på helt sædvanligvis.
Det som SKAT ligger tilgrund i sådanne afgørelser er i sin væsentlighed om du har andre kunder og om du reelt er selvstændig. Har du eks. lejet lokaler og anskaffet driftsmidler eks. en bil - ja så taler det for at du er selvstændig og ikke ansat. Men har du kun én kunde vil de højsandsynligt betraget dig som ansat.
Håber du kan anvende ovenstående og at der kommer en revisor forbi tråden som evt. kan uddybde ovenstående.