Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Patent på udviklede koncepter

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Slagelse
Tilmeldt 29. May 08
Indlæg ialt: 898
Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer

Her i sommervarmen Cool er jeg for alvor igang med at beskrive diverse koncepter, som jeg har udviklet.

Min hensigt er på sigt, at hyre diverse konsulenter ind, for at afvikle mine koncepter f.eks. indenfor undervisning, meditation mm.

Men.........

1. Kan det overhovedet svare sig at patentbeskytte?
  2. Hvad koster det typisk at patentbeskytte et koncept?
  3. Selv om det er beskyttet - er min bekymring at det alligevel kan snuppes, så hvad nytter det at beskytte?

Maibritt Isberg Andersen

Sygeplejerske, protreptiker og COACH

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12856
Skrevet kl. 00:03

Det bliver nok meget svært at tage patent på et koncept  da der jo ikke er tale om en egentlig opfindelse ej heller er der nogn opfinderhøjde som er en forudsætning for et patent.

Mvh

Ravn

Tilmeldt 4. Mar 10
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 00:34

Du bør beskrive dine koncepter så detaljeret som muligt - så en udenforstående ville kunne forstå dem. Derefter teste dem i "den virkelige verden" inden du booker et møde med en patentkonsulent.

Held og lykke.

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 00:43

Kommer snart...

Fra Slagelse
Tilmeldt 29. May 08
Indlæg ialt: 898
Skrevet kl. 19:43

Tak for jeres svar. Ved I hvad det koster?

Maibritt Isberg Andersen

Sygeplejerske, protreptiker og COACH

Fra Bording, midtjylland
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 564
Fra  Stepfo Skrevet kl. 19:54

Selve patentansøgningen, når den er udformet, koster 3000 kr at indsende. Så er du beskyttet i danmark imens patentansøgningen behandles. Dette er op til 10 patentkrav.

Hvis du får at vide, at du kan få patentet, koster det et beløb for hvert land, du ønsker at få patentet i. Mener det er et par tusind pr land. Der er også nogle pakker, som indeholder mange lande til en samlet pris.

Hvis du ikke selv kan udforme patentet skal du regne med timepriser omkring 1000-1500 kr i timen for at få en professionel til det. Alt afhængig af patentets kompleksitet vil prisen så variere. Hvis du ikke selv er meget skarp i spyttet omkring, hvad det er det unikke i opfindelsen er, samt hvilke andre patenter der ligger tæt op ad det du vil beskytte, kommer det også til at koste at få undersøgt.

Jeg kan anbefale patentgruppen, på baggrund af egne erfaringer - men du skal ikke bruge tiden på at patentere noget, som "det bare kunne være fedt at have rettighederne til." Det skal være fordi, at det giver dig en konkurrencemæssig fordel du ikke kan undvære eller fordi du skal bruge patentet til kapitalsøgning/salg af ide. Det er ikke en billig fornøjelse.

Venlig Hilsen

Allan

Fra Herning
Tilmeldt 28. Dec 09
Indlæg ialt: 101
Skrevet kl. 19:55

Husker en pris på 27.000,- dkr.  ex. moms men det er efterhånden rigtig mange år siden. Kan dog ikke forestille mig det er blevet billigere siden.

Kommer også an på hvor og hvad der skal patenteres.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 20:14

ztrong:
Kan det overhovedet svare sig at patentbeskytte?

Det er et rigtigt godt spørgsmål, og det gode ved det er at du selv har svaret!

Har du tidligere prøvet at få en ide til et koncept, men du kunne ikke gennemfører den fordi der var andre der havde taget patent på det! Hvis ikke, ja så kan det ikke betale sig!

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 20:16

Kommer snart...

Fra Aalborg
Tilmeldt 30. Sep 09
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 22:01
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej,

Lige lidt info.

Mht dit spørgsmål om det kan betale sig at patentere, så vil det være meget afhængig af din situation. Hvis du har opfundet noget smart hvor du er en lille spiller som skal kæmpe med nogle større virksomheder, så vil jeg anbefale at tage patent hvis omkostningerene kan bæres.

Min erfaring er at det typisk foregår sådan... Du er et lille virksomhed/privat person. Du finder på en god idé og går i gang med prototyper. Det viser sig at virke som du synes det skal. Så går du i produktion. Da produktet er nyt er der ingen som køber dit produkt. Så går du i gang med en stor markedsføring kampagne og får de første kunder. Du arbejder lidt videre med dit produkt og sælger endnu flere. Pludselig rammer du en kritisk masse og dit salg vokser kraftig. Så kommer de stor virksomheder, kopierer din idé og over tager din markedsandel da de kan producere billigere, har de rigtig distributions aftaler, har et stort salgsnetværk og har et "godt" navn. Hvis du derimod havde et patent, så har du en forhandlings mulighed. Det er rigtig at det koster mange penge at køre patent retssager, men i praksis er de fleste virksomheder villige til at forhandle da alle er klar over at en patentretssag er en stor omkostning for alle parter.

Mange tror at den eneste måde at bruge et patent er via en retssag, men i min erfaring bliver de fleste patenter brugt som forhandlings parameter. Det kan også være at du som privat person/lille virksomhed faktisk har bruge for en stor partner som kan tage din opfindelse ud til verden. Uden et patent er din stor partner måske ikke så interesseret at blive involveret.

Mht omkostninger, så kan du indlevere din ansøgning gratis hos PVS. Efter ét år skal du indlevere en PCT ansøgning. Det koster omkring 20.000 i officielle gebyrer. 1,5 år efter PCT ansøgningen skal du indlevere nationale ansøgninger i de lande du vil opnå patent i. Europæiske lande kan samles i én ansøgning. Med mindre du har meget tid til patentadministration, så vil jeg ikke anbefale at lave national videreførelse selv. Så her skal du regne med mindste 20.000 per land. Jeg plejer at sige at du skal budgetere mindst 50.000 per land. Hvis ikke din forretningsmodel kan bære 50.000 per land, så vil jeg ikke gå videre med patent.

Hvis du skal have hjælp, så skal du have en patentagent til at hjælpe dig. Priserne ligger mellem 1.000 og 3.000kr / time. I mange tilfælde får du hvad du betaler for, så prøve at undersøge hvem det er du snakker med. Og husk, det er ikke time prisen som er afgørende, men den endelig pris på opgaven. Mange som er dyrt er også hurtigt og kan i mange tilfælde give dig et bedre produkt end en som har en billig time takst. Du kan i de fleste tilfælde få en fast pris på din opgave.

Mht fremgangsmåden, så plejer jeg at sige at man skal indlevere sin første patentansøgning hos PVS uden at betale gebyr. Så går man i gang med at lave prototyper. Hvis prototyperne holder, så kan man betale gebyret for PCT indleveringen efter et år. Så skal man enten begynde på sit salg eller få sig en stor partner. Hvis man kommer til national indlevering og man har ingen salg og/eller ingen partner, så drop patentet med mindre man har god grund til at tror at sin idé alligevel kan bære omkostningerne

Det kan også siges at mange folk indleverer en dansk ansøgning hos PVS, laver en PCT ansøgning efter 1 år, og så dropper patentet når de kommer til national indlevering. I mange tilfælde er trudslen om en patentansøgningn nok til at give lidt forespring på sine konkurenter.

Mvh,

Marc

European Patent Attorney og Partner hos Guardian IPC.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)