Min side www.kajaksalg.dk er utrolig langsom til at loade, der er ikke tunge billeder. Er der nogen der kan se hvad der er galt? Hvilke værktøjer er bedst til at lave en analyse af siden? |
Hvor er siden hostet?
Min side www.kajaksalg.dk er utrolig langsom til at loade, der er ikke tunge billeder. Er der nogen der kan se hvad der er galt? Hvilke værktøjer er bedst til at lave en analyse af siden? |
Hvor er siden hostet? |
Til Firefox kan du hente en Tilføjelse der hedder Yslow - den kan hjælpe dig meget af vejen med onsite optimering. Tre hurtige gode råd:
|
Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline
Flemming, når jeg ser i kildekoden, så har du hele 3 Google analytics koder installeret... Det hjælper bestemt ikke på sagen.. Udover det har du Woopra installeret... det kunne nok også godt trække lidt.. Evt kunne det også være ebrevs javascript kode... Alt i alt er det nok flere ting samlet set, og så at du ligger på surftown... |
Med browseren Google Chrome får du en mulighed for at "profilere" et website, altså lave hastighedstest af alle elementer på sitet. Denne profilering afslører, at det tager ca. 3,5 sekunder før dit webhotel svarer, og lidt over 1,5 sekunder før siden er indlæst (testet på en 3G-forbindelse). Den absolut langsommeste del af dit site lader altså til at være svartiden fra du trykker enter efter at have indtastet kajaksalg.dk i adressebaren, til serveren leverer første svar. Et screenshot fra profileringen kan ses her. Og for god ordens skyld, da jeg har lidt med eBrev at gøre: Vores server svarer og leverer på under et halvt sekund. :) |
Super svar, David... Det var bare for at nævne nogle ting det eventuelt kunne være... javascripts er ofte årsag til længere loadingtid.. :-) |
Vi følte os skam ikke ramt, men misforståelser opstår så let, og jeg ville bare være sikker på, at det ikke skete her. :) Javascripts, specielt eksterne, er helt klart en årsag til mange forsinkelser på websites - det kan altid anbefales at kigge nærmere på dem og overveje om man kan undvære nogen. Til den slags er profiling, f.eks. med Google Chrome, oplagt. :) |
Et hurtigt trick kan også være at smide dem i en iframe på siden. På den måde påvirker de ikke resten af siden såfremt de loader langsomt. |
Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline
Hej Flemming, Som andre har været inde på, så er Wordpress faktisk fra fødslen et ret langsomt system. Når man så fylder et par plugins/extensions på, kan det kun blive værre. Dette kan dog opvejes med diverse cache plugins. Men lige i dit tilfælde, ser det ud til at være serveren. Der ligger over 100 andre domæner på den og de har det til fælles, at statiske sider hentes nogenlunde hurtigt, mens dynamiske sider har svartider på 3+ sekunder. I 9 ud af 10 tilfælde handler den slags om en overbelastet database. Nu kender jeg ikke til Surftowns serviceniveau, men min erfaring med at diskutere den slags med discount-hoteller - og få dem til at udbedre fejlen - er ikke ret god. Så, Amino-hostere, spring til - her er et offer der skal bruge et stabilt webhotel! |
Eller hvis der er tale om google analytics der sløver så ovej at bruge deres asynkrone kode: http://code.google.com/apis/analytics/docs/tracking/asyncTracking.html I stedet for iframes kan man også overveje at injecte diverse javascripts ind efter siden er loaded via lazy loading eller lignende, men det er muligvis lidt teknisk :-) Et interessant lille jQuery plugin til dette er: http://code.google.com/p/jquery-loadscript/ I det nævnte sites tilfælde ser det dog mest ud som om det er selve det første svar der er en kende langsom, dvs fra man kontakter urlen første gang til at browseren får et svar tilbage. Det ser ud til at tage et sted mellem 3-5 sekunder. Det burde derfor ikke være indholdet på siden, men i højere grad et spørgsmål om opsætningen af webserveren der svarer tilbage. Det kan så enten være pga serveren er meget belaster, eller at det tager wordpress lang tid om at generere en side. Det sidste kan ske hvis du har for mange plugins eller et plugin der bruger uforholdsmæssigt mange ressourcer inden siden kan sendes afsted. Du kan prøve at teste dette ved at slå dine plugins fra en efter en og se om det hjælper. Hvis det er selve serveren eller databasen (dvs du har testet med at fjerne dine plugins) der er hårdt belastet eller langsom generelt så ville jeg nok kontakte webhosten og bede dem kigge ind på det.
|