Hej Aminoer, Jeg har akut brug for inspiration! Jeg leder efter et begreb, der kan erstatte betegnelsen "rollemodel", der giver associationer til en lidt hellig, korrekt og ophøjet type. Det begreb, jeg har behov for, skal indeholde elementer af rollemodelbegrebet. Det skal være en betegnelse for en person, der inspirerer, rådgiver, viser muligheder, motiverer og vejleder (uden at være proffesionel uddannelsesvejleder eller lignende). Jeg leder efter noget nyt og ungt, hvilket mine egne ideer desværre ikke afspejler eks.: - ung til ung vejleder - Mentor (indikerer et længere forløb) - Coach (for psykologisk) - Uddannelsesguids mm. Til de særligt hjælpsomme, så er her lige et uddrag af den rapport jeg er ved at skrive. Jeg vil har argumenterne for at skifte rollemodelbegrebet ud på plads, men mangler et ordentligt alternativ :-S "Brug for alle unge har siden indsatsen blev igangsat i 2003, benyttet sig af begrebet ”rollemodel” til at beskrive en gruppe etniske minoritetsunge og forældre, der er knyttet til indsatsen. Disse minoritetsunge- og forældres funktion er henholdsvis at inspirerer andre unge til at gennemfører en uddannelse ved at fortælle deres historier og dele deres erfaringer samt at give andre minoritetsforældre råd og vejledning i, hvordan man kan give sine børn de bedste betingelser for at gennemføre en uddannelse. Oprindeligt tog rollemodellerne ud og holdt oplæg om deres historie og erfaringer på skoler, i foreninger, boligområder mm. Med tiden har metoden bag de såkaldte rollemodelbesøg ændret sig, således at de i højere grad tager udgangspunkt i personlig dialog og vejledning, hvorfor rollemodellerne ikke længere alene er oplægsholdere og mulige forbilleder – men i ligeså høj grad er individuelle rådgivere. Denne udvikling giver anledning til, at tage rollemodelbegrebet op til revision." På forhånd tusinde tak! |
Forbillede??