Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brainstorm: Hvad kan man ellers kalde en rollemodel?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra København N
Tilmeldt 7. Dec 08
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 15:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg har akut brug for inspiration! Jeg leder efter et begreb, der kan erstatte betegnelsen "rollemodel", der giver associationer til en lidt hellig, korrekt og ophøjet type. Det begreb, jeg har behov for, skal indeholde elementer af rollemodelbegrebet. Det skal være en betegnelse for en person, der inspirerer, rådgiver, viser muligheder, motiverer og vejleder (uden at være proffesionel uddannelsesvejleder eller lignende).

Jeg leder efter noget nyt og ungt, hvilket mine egne ideer  desværre ikke afspejler eks.:

- ung til ung vejleder

- Mentor (indikerer et længere forløb)

- Coach (for psykologisk)  

- Uddannelsesguids mm.

Til de særligt hjælpsomme, så er her lige et uddrag af den rapport jeg er ved at skrive. Jeg vil har argumenterne for at skifte rollemodelbegrebet ud på plads, men mangler et ordentligt alternativ :-S

"Brug for alle unge har siden indsatsen blev igangsat i 2003, benyttet sig af begrebet ”rollemodel” til at beskrive en gruppe etniske minoritetsunge og forældre, der er knyttet til indsatsen. Disse minoritetsunge- og forældres funktion er henholdsvis at inspirerer andre unge til at gennemfører en uddannelse ved at fortælle deres historier og dele deres erfaringer samt at give andre minoritetsforældre råd og vejledning i, hvordan man kan give sine børn de bedste betingelser for at gennemføre en uddannelse.   Oprindeligt tog rollemodellerne ud og holdt oplæg om deres historie og erfaringer på skoler, i foreninger, boligområder mm. Med tiden har metoden bag de såkaldte rollemodelbesøg ændret sig, således at de i højere grad tager udgangspunkt i personlig dialog og vejledning, hvorfor rollemodellerne ikke længere alene er oplægsholdere og mulige forbilleder – men i ligeså høj grad er individuelle rådgivere. Denne udvikling giver anledning til, at tage rollemodelbegrebet op til revision."

På forhånd tusinde tak! 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:41

Forbillede??

Fra København N
Tilmeldt 7. Dec 08
Skrevet kl. 15:49

Ja det er et godt bud, jeg også overvejer seriøst. Mit eneste problem med det er, at det ikke i sig selv indikerer, at der er tale om personer, der aktivt gør en indsats for at hjælpe andre unge. Men det er godt fordi det ikke er helt så højtideligt! Tak!

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 15:54

inspirator?

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 16:02

Hej Studine,

Det lyder som et meget spændende projekt. Jeg er selv i gang med at konstruere en rollemodeluddannelse evt. kombineret med en ildsjæleuddannelse, og jeg sidder også meget med at at finde ud af, hvad der er mere betegnende for relationen.

I dit tilfælde kunne du måske bruge betegnelsen "guide"? Det har man fx brugt i projektet "foreningsguiderne".

Jeg håber, at du vil dele din opgave, når den er færdig :-)

Hej med dig :-)

Fra København N
Tilmeldt 7. Dec 08
Skrevet kl. 16:11

Hej Oscar,

Inspirator er slet ikke dumt! Den vil jeg lige lade simre :)

* Mimi - jeg laver opgaven for Brug for alle unge (Integrationsministeriet), hvor jeg arbejder, så den kommer formentlig op på nyidanmark.dk, men hvis ikke, så deler jeg gerne, når den engang er færdig og godkendt af hele kæden af chefer ;)

Brug for alle unge har en landsdækkende rollemodelindsats, som jeg er en del af, men der er bred utilfredshed med begrebet både blandt "rollemodellerne" og ministeren. Skriv din mail, så husker jeg lige at videresende. Dit projekt lyder godt nok også spændende!

Anna

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 16:29

Studinen:

* Mimi - jeg laver opgaven for Brug for alle unge (Integrationsministeriet), hvor jeg arbejder, så den kommer formentlig op på nyidanmark.dk, men hvis ikke, så deler jeg gerne, når den engang er færdig og godkendt af hele kæden af chefer ;)

Brug for alle unge har en landsdækkende rollemodelindsats, som jeg er en del af, men der er bred utilfredshed med begrebet både blandt "rollemodellerne" og ministeren. Skriv din mail, så husker jeg lige at videresende. Dit projekt lyder godt nok også spændende!

Hehe, jeg hedder nu ikke "Mimi" - hun er bare citet for sin udtalelse omkring min bog :-)

Men tak for svaret!

Hej med dig :-)

Fra København N
Tilmeldt 7. Dec 08
Skrevet kl. 16:33

Sorry Tommy,

Det gik lidt hurtigt (håber ik det ramte dig på maskuliniteten Wink ) Vil da også gerne høre, hvad du når frem til dine ildsjæle skal kaldes!

Anna

Tilmeldt 7. Jul 10
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 16:35

Tommy Krabbe:
Hehe, jeg hedder nu ikke "Mimi" - hun er bare citet for sin udtalelse omkring min bog :-)

Må nok indrømme at det faktisk er lidt misvisende ;-)

Fra København N
Tilmeldt 7. Dec 08
Skrevet kl. 17:17

Tror bare det var mig, der var lidt for lynhurtig. Tommy stod trods alt med dobbelt så store bogstaver.. men man kan ik altid være den hurtigste knallert på molen, det erkender jeg blankt!

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)