Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Varme regnskab

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Jun 07
Indlæg ialt: 67
Fra  ButikUnique Skrevet kl. 19:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Et lille spørgsmål, som i måske kan svare på. Vores Butik er en lejet butik og ejeren har engang ejet hele ejendommen, men har efterfølgende solgt den til ejerlejligheder. Hun ejer dog stadigvæk vores butik.

Nu har ejerforeningen fundet ud af, at de har underskud på deres varme konto, og har bedt alle ejer inkl. os om, at indbetale 2000 kr. i depositum. Vil i ikke mene, at det er ejeren af vores forretning som skal betale dette.

Alle vores varmeapparater er fra koblet, så der ikke kan komme varme ud der, vi har kun det varme vand. Og ved sidste årsaflæsning fik vi penge tilbage. Og vi betaler i forvejen 400 kr. pr. måned.

Årsagen til stigningen er, at pga stigende energipriser.

Sommer hilsen/Rikke

 

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Feb 07
Indlæg ialt: 457
Skrevet kl. 20:30
Hvor mange stjerner giver du? :

absolut   

som  lejere  er  I  jo  ikke medlemmer  i  ejerforeningen   Det er  udlejer  der skal  stå  på  mål  for  det

Om  han  så efterfld.   kan  komme  efter  jer  ved jeg  ikke  lige  -   men  I  kunne  jo  prøve  at  hjælpe  udlejer  til  at   komme  igennem  med  en  nuller  henset  til  at  der  ikke  reelt  er  varmeforbrug  i jeres  butik.

(jeg  skriver  en  del  lejekontrakter  i  forb. med  udlejning af  lejligheder)  -   

 

Fra 3400 Hillerød
Tilmeldt 12. Aug 09
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rikke,

uden at skulle gåp dybt i detaljer med lejelovgivningen og forbrugsregnskaber så er det sådan at den enkelet lejlighed - leje eller eje - betaler en forholdsmæssig andel af udgifterne til ejendommens forbrug. dette gælder varme, vand, alm. drift m.v.

Udgiften opdeles i 2 dele. Del 1 for at være tilknyttet varmeanlæget som kan fordeles pr. lejlighed eller pr. areal (og jeg tror også der kan være andre fordelingsmetoder). Denne del skal ejer/lejer altid betale også selvom de faktisk ikke bruger varme. Det er en "abonnementsbetaling" for at få mulighed for at bruge varme. Udgifterne hertil er vedligholdelse af anlæg, afskrivning af anlæg, varmemester, regnskab m.m.

Del 2 er det reelle forbrug som betales pr. anvendt varmeenhed. Som jeg forstår dit indlæg er der etableret varmemålere, hvilket er lovkrav, som bruges til at afregne den variable del som kan være 0 såfremt man ikke bruger varme i lokalet (husk dog at varmt vand og så er et varmeforbrug!)

Ved fremleje er det normalt at den fulde varmudgift kan overvæltes på lejeren. Det vil fremgå at din lejeaftale. Som lejer er du derfor sandsynligvis stillet på samme måde som ejeren.

Altså vil du skulle betale de kr. 2.000.

Jeg kan dog ikke forstå at beløbet opkræves som et depositum. Det har jeg ikke hørt om før og jeg har haft en del år i ejendomsbranchen. Administrator (som sandsynligvis er ejerforeningen eller en udpeget af ejerforeningen) har nemlig ret til at opkræve det fulde underskud fra driften direkte hos de enkelte brugere.

Eneste grund til at kalde det et depositum kan være at skabe den likviditet der skal til for at betale udgifterne end til et endeligt varmeregnskab foreligger.

Normalt ville jeg anbefale at kontakte en advokat, men beløbets størrelse taget i betragtning vil det være at skyde gråspurve med kanoner, idet salæret hurtigt vil være af samme størrelse.

Jeg håber ovenstående har givet dig svar på dit spørgsmål.

Tilmeldt 4. Jun 07
Indlæg ialt: 67
Fra  ButikUnique Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Tak for de gode indlæg, det virker som om, at jeg skal være med til, at betale for de andre lejer. Jeg gik ud fra, at man regulerede betalingen til varmen. Depositum virker heller ikke normalt, man må i den årlige gennem gang af regnskaberne se, at energipriserne stiger.

Det positive er, at de skriver depositum bliver tilbage betalt, det var det jeg hæftet mig ved, hvordan kan de det når pengen mangler.

 

Rikke

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)