Hej jeg er 12år og jeg har fundet på en ultra god ide til dem der hader varme øl og vand, men ved ikke om jeg kan komme til at få patent. Pågrund af min alder så mit spørgsmål er: Kan jeg få patent på noget som 12 årig?
Ja det kan du godt, men det er ikke bare lige til at få et patent.. Det koster utrolig meget..
Men søg på google og læs omkring de regler og processor der er for at få patent. Snak med dine forældre om de eventuelt kan hjælpe dig med at finde informationer samt få skrevet en god beskrivelse af dit produkt samt tegning af det..
Husk ikke at fortælle det til nogen, da du på den måde ikke kan få patent.
Get your customers to be fans! Collect, display and engage. Go to DUCKSUITE and sign up for early access.
Som de andre skriver, er der ingen aldersgrænse for at få et patent :-) Det er altid godt at starte tidligt. De fleste opfindere skal igennem en del opfindelser før de finder den rigtig, så jo tidligere man starter, desto tidligere får man success !
Jeg har skrevet nedenstående i et andet tråd men mener det er også relevant for dig, så jeg kopierer det her også:
Du skal helst ikke starte med at tage patent på din idé lige fra starten. Du skal først prøve at lave en god forretningsplan med din idé hvor du kan se hvordan du kommer til at tjene penge. Så skal du se hvis en patent er den rigtig beskyttelse for dig.
Det kan være rigtig godt at få lidt sparing fra nogen med meget erfaring. Her kan du for eksempel kontakte nogle uafhængig rådgiver som for eksempel dem hos www.ehrverv.net.
Til sidst kan du med fordel prøve at søge lidt i patentdatabaser og se hvis nogen har haft den samme idé som du selv har. Det sker meget tit at folk får en rigtig gode idé, men finder ud af at der er en anden som har patenteret det først. Det er bedre at finde ud af det tidligt i forløbet end efter du har brugt en del tid og penge for at få dit produkt på markedet... Jeg har samlet nogle links til gratis patentsøgeværktøjer her www.patentsøgning.dk.
Mvh,
Marc
European Patent Attorney og Partner hos Guardian IPC.