Hej Aminoer! Jeg har planer om at starte en webshop - faktisk er jeg temmelig langt i processen, men jeg har et spørgsmål, der er ret afgørende for om jeg skal fortsætte med at udvikle idéen. Jeg har i løbet af de sidste par uger forgæves ledt efter fyldestgørende informationer på forskellige offentlige websider og kontaktet flere forskellige instanser pr. email som enten ikke kan svare mig eller ikke vil svare mig på email. Nogle af de informationer, man finder på visse offentlige instansers hjemmesider er desuden temmelig outdated - fandt eksempelvis informationer om e-handel helt tilbage fra 2005. Disse information bærer tydelig præg af IKKE at omhandle visse aspekter af e-handel som man kender det idag. Så nu håber jeg, at der er nogle kloge hoveder her på siden, der kan hjælpe mig! Min webshop skal udelukkende sælge digitale produkter. Ingen steder har jeg fundet informationer om e-handel, som ikke omhandler handel med fysiske varer - og tro mig, jeg har været meget kreativ med mine søgninger! På min webshop er tanken, at kunden tilgår produktet umiddelbart efter at betalingen er gennemført - ligesom man kender det fra f.eks. download af musik fra TDC Play, iTunes eller lign. Nu er det ikke musikdownloads det handler i mit tilfælde, men princippet er det samme. Hvordan forholder lovgivningen sig til dette når det kommer til den ellers generelle 14-dages fortrydelsesret, der gør sig gældende ved e-handel? Det vil jo ikke give nogen mening, at kunden i mit tilfælde kan benytte sig af 14-dages fortrydelsesret, da man jo bare kan kopiere et digitalt produkt! Hvilken fodnote i lovgivningen har jeg overset? Et andet spørgsmål: Er det lovligt at opbevare kundens kreditkortoplysninger, således at kunden via et login på et senere tidspunkt nemt og hurtigt kan foretage et køb uden at skulle indtaste alle sine kortoplysninger igen? Naturligvis med kundens tilkendegivelse af, at disse oplysninger må opbevares. Jeg har flere gange selv oplevet at dette er en mulighed på nogle webshops, men igen - jeg kan ikke finde nogle steder i lovgivningen om e-handel, hvor der står noget om dette. Jeg kan bare ikke forestille mig, at det skulle være lovligt, men det ville bare forbedre oplevelsen af min webshop utrolig meget, da der skal være tale om køb af produkter til en relativ lav pris - og hvem gider at indtaste kreditkortoplysninger hver gang man køber noget til f.eks. en 20'er? Håber I kan hjælpe mig! ... og beklager den utrolige lange tekst! - Jorgensen |
hvis din vare rummer et element af ikke-tilbagelevérbarhed - så du kan du unddrage dig de 14 dages fortrydelsesret f.eks. ved SMS edb-licenser hvor katten slippes løs når køber har fået licensnøglen - eller ved musikfiler eksvis
Du skal selvfølgelig skrive dig udaf det her i handelsbetingelserne og sikre dig at kunder kommer rundt ad den side hvor det her står - f.eks. i en kvitteringsmail som du sender som acceptmail, som kan hives frem hvis nogen vil have pengene igen i strid hermed.
hvordan med økonomisystem og 100% integreret shop ???? Lyst til at kigge på mit bud herpå - se nederst i min foot´er????? Det vil jo lette din bogføring af alle de småkøb hvis det er automatisk kørende