Jeg overvejer at prøve at købe en Segway fra Kina og sælge den i Danmark (som privatperson - under 50.000 kr. grænsen). Jeg er ved at blive lidt ør i hovedet af alle de ting, jeg skal tage stiling til, for ikke at brænde nallerne, da det er første gang, jeg prøver at importere fra Kina. Så her er nogle spørgsmål: 1. Hvad skal jeg være opmærksom på mht. betaling. Overvejer bankoverførsel - er det for risky? 2. De siger, at de kan sende det med fly indenfor 1 uge med EMS til min dør for 150$, samt sørger for fortoldningen. Det lyder billigt, da den vejer 55 kilo, men jeg kender ikke priserne. Måske de har fået en god pris hos EMS pga. mængderabat eller...? 3. Jeg kan se at varegruppen er under toldsats 1, dvs. 6%. Skal jeg i fortoldning så regne med at betale: 6% told + 25% moms = 31% af prisen på varen inkl. fragt? 4. Særligt er jeg i tvivl om de lovmæssige krav. Skal en segway, da den, såvidt jeg ved, sidestilles med en cykel, have CE-mærkning, RoHs-mærkning, stelnummer og andre ting eller hvad? Så vidt jeg kan se, er der ikke ophavsret på Segway eller tager jeg fejl (vis gerne kilde hvis ja). Er der andre sikkerhedsmæssige eller lovmæssige ting, jeg skal være opmærksom på? 5. Mht. kvaliteten af varen er der vel ikke nogen måde, jeg kan gardere mig mod at blive narret, med mindre jeg selv tager derned og tjekker, eller allierer mig med en form for agent i Kina (altså bruger en masse penge), eller har i nogle fif?
Håber at I kan hjælpe mig :)
|
Så vidt jeg ved produceres Segway i USA, så pas nu på at det ikke er en kopi du køber!
Dbh Martin