Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Importmoms indenfor EU? Hvad er reglerne?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 29. Apr 10
Indlæg ialt: 105
Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg importer varer både indenfor og udenfor EU og er efterhånden mere bekendt med told, importgebyr og importmomsreglerne udenfor EU end indenfor EU.

Hvis jeg køber en varer inden for EU, lad os sige ENGLAND til DDK 100 kroner ex. moms og sælger den for 250 incl. moms. Hvor meget moms skal jeg så betale? Hvad er min importmoms? Og skal jeg overhovedet betale en importmoms? Er lidt usikker her?

Håber nogle kan hjælpe??

Hilsne

Lone

Fra Give
Tilmeldt 4. Nov 07
Indlæg ialt: 912
Skrevet kl. 10:28

Hej Lone,

Her er lige en kort forklaring fra en som ikke arbejder med regnskab til dagligt, men blot har lidt erfaring på området.

Når du handler i feks. England så skal sælger blot oplyses om dit CVRnr, (med DK foran), hvorved at han kan sælge dig sin vare uden at opkræve moms.

Det vil så også sige at du selvfølgelig ikke har noget momsbeløb at modregne når du har solgt din vare til 250 kr. inkl. moms, hvorfor at du kommer til at betale 250 kr. x 0,2 = 50 kr. i moms.

Håber det blev let forståeligt og skulle der sidde en regnskabssagkyndig som mener at der er noget forkert i min forklaring, så er i velkommene til at rette mig.

Hav en super god dag.

Mvh

Lars Hyldegård

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:31
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej!

Du skal dog huske at beregne EU-erhvervelsesmoms, som du dog kan fratrække igen under den

indgående moms.

Momseffekten på købssiden er dermed 0.

MvH

Peter

Fra Give
Tilmeldt 4. Nov 07
Skrevet kl. 10:36

Præcis som Peter skriver og det eneste at du skal bruge EU-erhvervelsesmoms til er faktisk at føre på din momsangivelse.

Mvh

Lars Hyldegård

Fra København
Tilmeldt 29. Apr 10
Skrevet kl. 11:05

Og hvad hvis man ikke har oplyst sit CVR-nummer til leverandøren, men har ellers betalt og fået sine varer?

Erhvervelsesmomsen går jeg ud fra stadig er 25% af købsprisen?

Så alt andet lige udgør momsen man skal betale til skat mindre end hvis jeg havde købt varen uden EU - er det korrekt!?

Tak for jeres svar:-)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:17

Hej!

Nej...udenfor EU-betaler du importmoms, som dog kan fratrækkes den indgående moms.

MvH

Peter

Fra København
Tilmeldt 29. Apr 10
Skrevet kl. 11:22

Ja men udenfor Eu betaler jeg importmoms som jeg så kan trække fra købsmomsen.

Indenfor EU betaler jeg erhvervelsesmoms, som bliver modregnet til kr. 0 og skal så kun betale købsmomsen, er det korrekt?

Tak igen:-)

Fra Give
Tilmeldt 4. Nov 07
Skrevet kl. 11:25

Hej Lone,

Ang. CVRnr. så er det udelukkende for at sælger kan bevise at det er en erhvervskunde han har solgt til og ikke vigtigt for dig.

Det som er vigtigt er om du har betalt moms ved købet, eller ej? (det burde du ikke have ved handel i andet EU land).

Nej, du skal faktisk betale mere da du ikke har nogen importmoms at modregne, men i sidste ende går det hele jo lige op, da du jo heller ikke ved købet har betalt moms i England.

mvh

Lars Hyldegård

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:25

Hej!

Ja...momseffekten er 0 kr. i begge tilfælde.

MvH

Peter

Fra Give
Tilmeldt 4. Nov 07
Skrevet kl. 11:28

Du betaler ikke erhvervelsesmoms ved køb indenfor EU, men du beregner erhvervelsesmoms til brug for at Skat kan holde styr på handlen med udlandet.

Jeg var også meget forvirret i starten Smile

Mvh

Lars Hyldegård

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)