Jeg importer varer både indenfor og udenfor EU og er efterhånden mere bekendt med told, importgebyr og importmomsreglerne udenfor EU end indenfor EU.
Hvis jeg køber en varer inden for EU, lad os sige ENGLAND til DDK 100 kroner ex. moms og sælger den for 250 incl. moms. Hvor meget moms skal jeg så betale? Hvad er min importmoms? Og skal jeg overhovedet betale en importmoms? Er lidt usikker her?
Her er lige en kort forklaring fra en som ikke arbejder med regnskab til dagligt, men blot har lidt erfaring på området.
Når du handler i feks. England så skal sælger blot oplyses om dit CVRnr, (med DK foran), hvorved at han kan sælge dig sin vare uden at opkræve moms.
Det vil så også sige at du selvfølgelig ikke har noget momsbeløb at modregne når du har solgt din vare til 250 kr. inkl. moms, hvorfor at du kommer til at betale 250 kr. x 0,2 = 50 kr. i moms.
Håber det blev let forståeligt og skulle der sidde en regnskabssagkyndig som mener at der er noget forkert i min forklaring, så er i velkommene til at rette mig.
Ang. CVRnr. så er det udelukkende for at sælger kan bevise at det er en erhvervskunde han har solgt til og ikke vigtigt for dig.
Det som er vigtigt er om du har betalt moms ved købet, eller ej? (det burde du ikke have ved handel i andet EU land).
Nej, du skal faktisk betale mere da du ikke har nogen importmoms at modregne, men i sidste ende går det hele jo lige op, da du jo heller ikke ved købet har betalt moms i England.