Hej Har med interesse læst en hel del indlæg med svar, men synes ikke, jeg får svar på mit problem. Jeg forsøger at hjælpe en bekendt med enkeltmandsvirksomhed med hans regnskab, men pga. travlhed er han kommet et par år bagud, så vi står med 2 års regnskab, der skal laves her og nu. Manden leasede for nogle år siden en varebil til sin tømrervirksomhed, dvs. bilen er indrettet med hylder. Da den blev købt, blev den indregistreret på gule plader. Året efter gik den over til at være blandet bil, og vi fandt i den forbindelse frem til, at han kunne fratrække 1/3 af leasingafgiften, og der var fuldt fradrag af momsen på driften, og at han skulle føre kørebog, så den private andel af udgifterne kunne trækkes ud. Han fører ikke længere kørebog og har ikke gjort det for 2008 og 2009, som er de år, der skal laves regnskab for. Skal der overhovedet føres kørebog, eller kan man bruge den privatandelsprocent, man er kommet frem til i 2007 for de to efterfølgende år? Han har i 2009 købt bilen, så den ikke længere er leaset. Dette beløb skal så indgå i afskrivningen? Eller kan den fratrækkes? Bilen er stadig til blandet kørsel. Hvis han nu i 2010 køber bilen ud af firmaet privat og benytter den til erhverv og fører kørebog, så han kan fratrække x kr. pr erhvervsmæssig kørt km, er det så en fordel for ham? Bliver han beskattet af dette? Jeg støder på begrebet privatbenyttelsesafgift, når jeg surfer rundt for at blive klog på alt dette. Var det noget, han skulle have haft betalt? Håber nogen kan svare på alt dette, for det synes som om reglerne er jungle på dette område. mvh Bente |
Hej Bente.
Vi hjælper dig gerne med de regnskaber for de 2 år i er kommet bagud, og få så vidt også gerne fremad rettet hvis du ønsker dette. jeg vil foreslå at du går ind på vores hjemmeside og nederst på forsiden kan du klikke på banneret med economi og så vælger du efterfølgende os som administrator.
Du kan selv lave al indtastning af bilag, vi rådgiver dig online med de problemer som du har bl.a. med kørselsregnskabet. Ligesom vi opstiller regnskaberne for dig, hjælper med afstemningerne af moms m.m. Vi tager så vores timepris på kr. 300,- for denne rådgivning. Du er også velkommen til at skrive til os eller ringe på tlf. 2084 8737.
Lad os tage en uforpligtende snak om det!
Vores hjemmeside er: www.Nr1-okonomikontoret.dk
De bedste hilsener
Anders Mikkelsen
Nr1