Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Svært valg ang. domæne navn ! bruge Æ Ø Å eller et helt andet navn ?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra 6920 Videbæk
Tilmeldt 8. Jan 08
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 19:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminos !

I forbindelse med at jeg 1. september realiserer min webshop drøm og går i luften med min webshop er jeg i fuld gang med at finde det helt rigtige navn og det har jeg det rigtigt svært ved.

Problemet består i at der i mit branche navn er et Æ og jeg synes den gerenrelle holdning blandt "eksperterne" er at ÆØÅ er et NO GO !!

Så det medfører jo følgende spørgsmål:

1. Hvor vigtigt er det at branche fremgår tydeligt af domænenavnet ?

2. Kan det være en fordel at bruge .nu .me hvis det passer godt ind i domænenavnet ?

3. Er der fordele i at bruge flere domæner til den samme shop eller er det spild ?

Har følt mig fristet til at spørge om hjælp herinde, men har nok været lidt bange for at en domænehaj straks registrerer navnet hvis en amino bruger graver et guldkorn frem ???

mvh.

Kim

Fra Aalborg
Tilmeldt 20. Feb 07
Indlæg ialt: 457
Skrevet kl. 20:17

av den  er  jo  svær  at  give  dig  gode råd  om  når du  holder  branchen  tæt  til  kroppen  - men  forstår  dig  udmærket.......

generelt  så  kort  et  navn  som  muligt   Giver dig  den  billigste  performance  hvis  du  skal  ud  og  lave  skilte   -   men  omvendt  det er  jo  svært  at  få et budskab  om  enmne, branche etc  med i  noget  der er superkort

og   det  med  æøå   slog  jo  aldrig  rigtig  an  selv   om  det  blev  muligt  for  nogle år  siden  -  så  vejen  er  at  undgå   dem

Hvordan  med  webshop   Har du  valgt  system   -   eller  er  der tid  og  lyst  til  at  kigge  på  et  økonomiprogram   hvor  shoppen  er  100%  integreret  med  fuld  online  lagerstyring   -   

Det  med 100%  integration   -  betyder  at  du  ikke  skal  importere  noget  fra  en løs webshop  til  dit økosystem  -  det  sker  automatisk   qua   kundernes  køb i  shoppen   Det  ligger  sig som  forslag  i  din kassekladde  -  klar til  din  accept  af  om der skal  bogføres  måske  sidste  døgns  50  køb.

Hvad  koster sådan  noget????   Ja du  kan faktisk  leje  dig igang  for  under  en tusse  for  de første 3 måneder  (297 kr. pr. måned -  vil  du  have  hostet  løsningen  ved Aesiras  som systemet  hedder; så   koster  det  199,-  kr.  ekstra pr. måned)  men  så  har  du  også løst  problemet  med  plads til hotellet   -  ubegrænset trafik   plads  til  750 MB i databasen   -  men  hent en prøve på det  på  linket i min  foot´er

Fra Aarhus
Tilmeldt 20. May 10
Indlæg ialt: 133
Fra  KompetenceKanalen A/S Skrevet kl. 21:14

Hej Kim.

Jeg er heller ikke ubetinget glad for brugen af ÆØÅ-domæner. Alene det, at de ikke fungerer til mail-brug er uhensigtsmæssigt. Det sætter lidt en kæp i hjulet på den synergi der normalt er mellem URL og mail-adresse, som folk tager for givet.

Branche og domæne behøver ikke hænge sammen, som sådan. Dog er der eksempler på at det kan være særdeles værdifuldt, mit svar må dog forblive vagt, så længe jeg ikke kender til din branche.

.nu og .me domæner kan naturligvis bruges, men det vil bare være en detalje mere kunden, eller brugeren skal huske, når de skal besøge din side. .nu domænerne er ofte anvendt til kampagnebrug og det kan der naturligvis være en årsag til. :-) Men, er du ved at lave en dansk webshop, vil jeg anbefale et ganske "normalt" .dk-domæne.

Et korrekt svar til spørgsmål om fordele eller ulemper ved brug af flere domæner til samme shop, er svært at give, da jeg ikke ved, hvad du vil bruge dem til? Er det til en URL-forward? Eller er det f.eks. til mini-sider der skal referere til shoppen? Eller måske noget helt tredje? Hvis du konkretiserer, skal jeg nok respondere.

Jeg håber det var lidt hjælp, ellers giv lyd.

Mange hilsner,

Mathias.

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 21:28

Registrere det i både æ-ø-å og som ae-oe-aa og a-o-a

Redirect så æ-ø-å og ae-oe-aa til a-o-a og brug a-o-a som hoveddomæne.

Så kan du sagtens stadig markedsføre dig med æ-ø-å.

Domæne navne koster jo ikke det helt store, så hvorfor ikke dække sig ind.

Du kan sagtens anvende .nu som et markedsføringsevent, hvis det passer til endelsen, men lad være med at anvende det som dit hoveddomæne.

Held og lykke med det.

Kommer snart...

Fra København
Tilmeldt 7. Oct 07
Indlæg ialt: 680
Fra  Safegear ApS SorteSokker.dk Skrevet kl. 23:14

Jeg vil sige at i dag kan man sagtens bruge ÆØÅ hvis man tænker sig om.

Man skal dog huske på at gamle browsere som IE7 ikke kan vise hjemmesideadressen når den indeholde ÆØÅ.

Jeg vil anbefale dig at købe med "Æ" og "AE" og lave en 301-redirect på det ene domæne således at selvom folk skriver AE i stedet for, ser de den samme side. Brug www.AE.dk som hovedside, og lad www.Æ.dk linke derover. Markedsfør så www.Æ.dk

Grunden til du skal gøre det er, at du kan få komplikationer med din e-mailadresse med Æ. Så får at have adresserne straight, så brug AE i din URL også.

1. Mht. Branding er det ikke vigtigt at vælge et generisk navn. Det er dog en god idé at have sammenhæng med dit domæne, dit firmanavn din virksomheds ydelser.

2. i Branding kan det være en fordel at bruge .me og .nu. Fx har Sebastian Brandes en blog kaldet Brandes.me, han bruger den ikke så meget længere, men da han brugte den for 1-2 år siden var det noget han blev husket på. Jeg vil dog gerne råde dig til at købe .dk også, men så evt. markedsføre .me og lave en 301-redirect fra .dk over til .me. Så taber du ikke almindelige brugere.

3. Ja, det er en fordel at sørge for at folk stadigvæk finder din side selvom de taster forkert.

Når du har et domænenavn du gerne vil have, så registrér det :-). Webhosting.dk sælger domænenavne .dk til 45kr….. Så er det bare med at kaste sig derud af :-).

Dbh. Yngvi

Dbh. Yngvi

Fra København
Tilmeldt 7. Nov 06
Indlæg ialt: 252
Fra  Netsite A/S - Domæne & Webhotel Skrevet kl. 11:21

Internet Explorer 7 undersøtter IDN (domæner med særlige tegn), men det gør Internet Explorer 6 tilgengæld ikke, som den eneste browser der stadig har et brugerantal af betydning. Der kan dog installeres et plug-in for at få understøtning af IDN, men det er urealistisk at forvente, at ens brugere gør dette. IE6 som er ved at være 10 år gammel, er desværre stadig alt for udbredt, og det er især i større organisationer som for langsomt bevæger sig med udviklingen (f.eks. SKAT). Men Internet Explorer 6 har også mange andre store mangler, og efterhånden er flere store sites også stoppet med at tage hensyn til IE6, så der sker forhåbentlig snart noget.

Med hensyn til e-mail, så er IDN domæner i praksis ikke anvendelige, og det er ikke noget jeg forventer sker inden for overskuelig fremtid. Der er alt for mange systemer, som vil skulle omstille sig. Bl.a. formularer på hjemmesider, hvor man udfylder sin e-mail, vil skulle understøtter IDN og det samme gælder diverse mailprogrammer.

Fra København
Tilmeldt 7. Oct 07
Indlæg ialt: 680
Fra  Safegear ApS SorteSokker.dk Skrevet kl. 11:46

Christian Reupke:
nternet Explorer 7 undersøtter IDN (domæner med særlige tegn), men det gør Internet Explorer 6 tilgengæld ikke

Så vidt jeg undersøgte det så virker det IKKE at bruge æøå i IE7. Har for nyligt haft en kunde, som ville have ø i navnet, da vi testede det virkede det nemlig IKKE i IE7.

Hvad angår IE6, mener jeg det er ca. 5-6%, der bruger det. Læste det et sted. Men sådanne statistikker kan godt være forkerte. 

Dbh. Yngvi

Fra Herning
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 842
Fra  Thissocks.dk Webbureauet Far & Søn Skrevet kl. 11:50

Hej Kim

Jeg var selv i samme situation da jeg skulle have et domæne til Far & Søn.

Mange frarådede mig at bruge ø, men jeg var stædig og valgte domænet www.far-søn.dk. Jeg løb dog ofte ind i problemer, bl.a. i analyseprogrammer der som oftest er på engelsk og ikke understøtter hverken æ, ø eller å. Linkbuilding kan også blive et problem, og især i Google Adwords gik det galt.  Man kan selvfølgelig bruge puny-code'en der er en oversættelse af domænenavnet så den ikke indeholder specieltegn, men det er ikke altid brugbart eller hensigtsmæssigt. Far-søn bliver med puny-code til xn--far-sn-fya.dk. Ser man den adresse i google adwords ville jeg ikke engang selv trykke på den.

Jeg vil fraråde dig at bruge æ, ø eller å, og i stedet finde et alternativt navn eller bruge ae for Æ, oe for Ø osv. I dag har jeg www.farogson.dk som hoveddomæne.

Fra København
Tilmeldt 7. Nov 06
Indlæg ialt: 252
Fra  Netsite A/S - Domæne & Webhotel Skrevet kl. 11:54

Jo, IDN er understøttet i IE7. Se http://msdn.microsoft.com/en-us/library/bb250505%28VS.85%29.aspx

I den IE7 installation jeg har adgang til, viser den domænet korrekt og ikke i punycode. Der kommer dog et lille ikon i adresselinien, hvor der fortæller, at man besøger et IDN domæne og giver nærmere tekniske detaljer.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)