Hæ hæ - ja man skal være vågen ude på nettet
Jo, sådan kan man naturligvis godt se på det... Jeg mener så bare der alligevel er lidt at overveje, inden man kaster sig ud i den slags. Først og fremmest: Er det virkeligt den måde man ønsker, at drive forretning på? Jeg må indrømme jeg synes det er lidt usselt - men det er jo op til ens egen moral. Derudover så er der jo det forhold, at man ret beset ikke ved det store om konkurrentens ambitioner.... Nu må jeg indrømme jeg ikke lige kender reglerne med .com og .net domæner osv.... Jeg må også indrømme jeg heller ikke har 100% styr på lovgivningen i forhold til varemærke- og ophavsretten. Men hvis vi tager udgangspunkt i freebetgame.com vil jeg da mene vi ihvertfald er ude i noget, hvor det ikke er helt urealistisk, man kommer på tværs af den slags lovgivning. Med andre ord er vi vel, som minimum, ude i en juridisk gråzone..... endnu en ting jeg klart mener taler mod den "strategi". Slutteligt er der jo så også problemet med hvad vi kan kalde "omvendt typosquatting". I forhold til direkte links er det jo ikke det store problem.... Men jeg vil godt vædde med man hurtigt kommer til at levere noget trafik til konkurrenten. Om det så er et større problem eller ej kan man jo altid diskutere... Men det er da værd at tage med i sine overvejelser... |
Der er intet moralsk eller lovgivningsmæssigt forkert ved at bruge et .net domæne blot fordi .com domænet er taget. Yderligere er det ganske almindelige ord der er sammensat, og derfor svært at tage varemærke beskyttelse på.
Copyright kan intet gøre her.
Varemærke er en undtagelse og den har vi diskuteret.
Det er helt sikkert at man levere direkte besøg til konkurrenten - som mit første eksempel forklarede startede en side som beautifulpeople på et .net domæne da .com domænet var optaget. De opkøbte så senere .com for ikke at miste noget trafik til denne side længere.
Men hvis mulighederne for trafik er 100.000 pga. det rigtige domæne navn.
Så gør det måske ikke så meget man mister 30.000 til konkurrenten, hvis et "dårligere" domæne navn kun havde potentiale til 10.000 besøgende.![]()
Bliv gratis medlem