Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

butik til brugt børnetøj ( kommission og moms ? )

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Jun 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

jeg er ny på siden og har et præcis spørgsmål til jer alle, håber jeg får mange svar.

Jeg går i tanke med at opstarte en butik med brugt børnetøj, har en klar forestilling over, hvordan butikken skal ses ud engang og hvad jeg vil tilbyde kunderne osv. Ihvertfald skal det være en "indladende butik" dvs. pænt, rent og meget hyggeligt. En besøg i min butik skal være en oplevelse for både børn og voksne !

Min idee er at handle på kommission, altså jeg får varerne og sælger dem videre i min butik.

fx: 40% af salgsprisen er til den, der har afleveret varen til salg og 60% til mig som provision.

Nu mit spørgsmål:

Skal den form af virksomheden momregistreres eller bedre sagt, skal jeg betale moms til SKAT ?

Hvis ja, på hvilket beløb skal der betales moms ved følgende eksempel:

salgspris 80,00 kr. - 40% (32 kr.) = 48 kr. ( 60 % til mig )

Jeg har læst at man skal ikke betale moms hvis man har en omsætning til/under 50.000 kr. / år.

Gælder det også til den form af virksomhed ?

Jeg glæder mig over mange svar ...

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15064
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 14:26

atlantis2010:

Jeg går i tanke med at opstarte en butik med brugt børnetøj, har en klar forestilling over, hvordan butikken skal ses ud engang og hvad jeg vil tilbyde kunderne osv. Ihvertfald skal det være en "indladende butik" dvs. pænt, rent og meget hyggeligt. En besøg i min butik skal være en oplevelse for både børn og voksne !

Du bør lave en grundig research af markedet, da der virkelig er hård kamp pt, og rigtig mange i tøjbranchen bløder for alvor!

atlantis2010:

Min idee er at handle på kommission, altså jeg får varerne og sælger dem videre i min butik.

fx: 40% af salgsprisen er til den, der har afleveret varen til salg og 60% til mig som provision.

Ville du selv sælge til dit tøj til den fordeling? 40% af salgsprisen på brugt tøj, er altså meget lidt. Et par dages salg på TS, www.rebuy.dk eller andre sider, vil indbringe sælgeren væsentlig mere...

Hvis du ik selv vil sælge til den pris, hvorfor skulle andre så gøre det?

Og vil du med så lav en pris, kunne tiltrække nok sælgere af børnetøj til, at du har et fornuftigt og spændende udvalg?
Kunder er noget af det mest kritiske, og er udvalget lille eller kedeligt, så ser du dem oftest kun en gang, ja måske kun i 1-2 minutter...

Du har rigtig mange ting, som du skal have gennemarbejdet og overvejet, inden du evt starter op! For der er rigtig mange løse ender og spørgsmål uden svar...

Fra Ølstykke
Tilmeldt 26. May 09
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 00:17

Hej,

Hvis du omsætter for under 50.000 om året er det ikke nødvendigt at momsregistrere sig og betale moms. Du skal dog stadig oplyse eventuelt over- eller underskud og betale skat af pengene. Du skal altid betale moms af salgsprisen det vil sige af de 80 kr.

Umiddelbart vil jeg sige at hvis du starter op i lokaler og skal købe inventar m.v. kan det godt svare sig at momsregistrere, da dine etableringsomkostninger vil være store.

Som der også bliver skrevet skal du undersøge markedet rigtig godt for det er nemt at afsætte sit brugte tøj via nettet, hvor ejeren får stort set hele salgsprisen.

Held og Lykke med projektet.

VH Ulrik

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Feb 07
Indlæg ialt: 457
Skrevet kl. 00:29

hvis  det  er  noget  du  skal  leve  af   -  så  glem  det alt  det  gøjl med  50.000  for at slippe  for  momsregistrering  -  du  skal  da  gerne  højere   op  i  omsætning  -   eller  er  det  bare  hobby???

kan  ikke  lige  på  stående  fod  gennemskue  om  du  også  skal  være  opmærksom  på   brugtmoms

Gælder  f.eks.   ved   brugte  plader og  cd  som  tages i  kommission.  Ved  jeg  fordi  jeg  har  hjulpet  en  skivehandler   nede  på  Sydshavsøerne   med  at  sætte  en  SummaSummarum   op  til  netop  at  håndterre  det  problem

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 00:53

Hvis det alene er køb og salg af brugt tøj, kan du lave dit momsregnskab efter brugtmomsreglerne. Det betyder i korte træk, at du kan nedregulere din salgsmoms. Det kan se sådan ud:

Salg af brugt tøj  10.000 kr
Køb af brugt tøj     4.000 kr.
Grundlag for beregning af salgsmoms: 6000

Salgsmoms: 1.200

Salgsmoms minus købsmoms (af alle andre udgifter, f.eks. el i butikken, telefon, IT-udstyr mv) = det, du skal betale i moms.

Du behøver ikke at blive momsregistreret, hvis din omsætning er under 50.000 kr., men du skal regne på, om det kan betale sig alligvel at blive det, hvis du har mange (momsede) udgifter i etableringsfasen.

Dbh
Anette Sand
http://anettesand.dk

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)