Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Låne pengene fra firmakontoen

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Jun 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 10:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg har set at der var en anden tråd om samme emne. Manglede dog nogle svar.

Jeg har lige startet en enkeltmandsvirksomhed. Jeg arbejder som konsulent og udfører delvist momspligtigt arbejde. Jeg kan forstå at det er lovligt at overføre pengene (fra firmakontoen) f.eks. til min boligkredit? Hvor længe kan jeg så "låne" pengene fra firmaet? Skal firmaet ikke udbetale løn til mig på et tidspunkt?

Ovenstående ville jo være ganske fordelagtigt da jeg vil kunne undgå en del renter.

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 10:13

Der er intet problem i at låne på firmakontoen så længe det er et enkeltmandsfirma. Hvis det var et ApS eller A/S ville det være et ulovligt aktionærlån, men det er jo ikke tilfældet her.

Din og din virksomheds økonomi ses alligevel som et samlet hele rent skattemæssigt, så om pengene står på din ene eller anden konto er sådan set skat ligemeget, bare du betaler skat af dit samlede overskud, så hvis du hæver f.eks. 100.000 ud til dig selv, skal du jo lige være opmærksom på at du får en skatteregning når regnskabets skal gøres op Smile

Der er nogle folk der liige glemmer den "lille detalje" at blot fordi de har hævet pengene, skal skat stadigvæk have sin bid af kagen :-)

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:14

I en enkeltmandsfirma er din løn lig med dit overskud. At du flytter penge rundt mellem 2 konti har ikke betydning for dit overskud.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 15. Feb 08
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 10:15

Så længe du kører det som en enkeltmandsvirksomhed, er grænsen mellem private midler og firma midler meget "uklar" (det må ikke misforstås). Smile

Man kan sige at firmaet er "dig selv", og du bliver betragtet som et enkelt subjekt, i det du er sammenfaldende med firmaet, og så længe det forholder sig således, er der ikke rigtig noget der hedder "løn" så at sige. Du kan jo ikke få løn, hvis DU ikke tjener nogle penge. Det vil altid bare være dine egne penge du giver dig selv.

Tilmeldt 14. Jun 09
Skrevet kl. 11:26

Tak for jeres hurtige svar!

Ok. Dvs. at der hvert år skal betales skat af overskuddet (min løn). Jeg kan ikke vente med at udbetale overskuddet i mere end maks ét år? Hvis det er tilfældet er der jo ikke den store fidus ved at låne pengene.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:42

Kroelle:
Jeg kan ikke vente med at udbetale overskuddet i mere end maks ét år?

Du kan så i forbindelse med at du skal indsende selvangivelse vælge at bruge Virksomhedsskatteordningen. Hvis du bruger Virksomhedskatteordningen kan du spare overskud op i din virksomhed og nøjes med at betale en foreløbig skat på 25 %.  Den endelige skat beregnes så når du hæver det opsparede overskud.

/Henrik

Tilmeldt 14. Jun 09
Skrevet kl. 11:53

Ok. Hvis jeg bruger VSO må jeg vel ikke "låne" pengene over til en anden af mine private konti?

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 12:44

Kroelle:

Ok. Hvis jeg bruger VSO må jeg vel ikke "låne" pengene over til en anden af mine private konti?

Nej, du kan ikke bruge de penge der indgår i VSO privat.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 14. Jun 09
Skrevet kl. 13:32

Takker for svarene. Nu er jeg blevet en del klogere!

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)