Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Låne pengene fra firmakontoen

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Jun 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 10:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg har set at der var en anden tråd om samme emne. Manglede dog nogle svar.

Jeg har lige startet en enkeltmandsvirksomhed. Jeg arbejder som konsulent og udfører delvist momspligtigt arbejde. Jeg kan forstå at det er lovligt at overføre pengene (fra firmakontoen) f.eks. til min boligkredit? Hvor længe kan jeg så "låne" pengene fra firmaet? Skal firmaet ikke udbetale løn til mig på et tidspunkt?

Ovenstående ville jo være ganske fordelagtigt da jeg vil kunne undgå en del renter.

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 10:13

Der er intet problem i at låne på firmakontoen så længe det er et enkeltmandsfirma. Hvis det var et ApS eller A/S ville det være et ulovligt aktionærlån, men det er jo ikke tilfældet her.

Din og din virksomheds økonomi ses alligevel som et samlet hele rent skattemæssigt, så om pengene står på din ene eller anden konto er sådan set skat ligemeget, bare du betaler skat af dit samlede overskud, så hvis du hæver f.eks. 100.000 ud til dig selv, skal du jo lige være opmærksom på at du får en skatteregning når regnskabets skal gøres op Smile

Der er nogle folk der liige glemmer den "lille detalje" at blot fordi de har hævet pengene, skal skat stadigvæk have sin bid af kagen :-)

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:14

I en enkeltmandsfirma er din løn lig med dit overskud. At du flytter penge rundt mellem 2 konti har ikke betydning for dit overskud.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 15. Feb 08
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 10:15

Så længe du kører det som en enkeltmandsvirksomhed, er grænsen mellem private midler og firma midler meget "uklar" (det må ikke misforstås). Smile