Som andre nævner, afhænger det af mange faktorer. Har virksomheden bevist sin værdi på markedet (er kunderne tilfredse og kan der foretages gensalg)? Er der indgået langvarige kundeforhold eller sælges der mindre "pakkeordninger" uden sikkerhed for gensalg? Hvordan ser konkurrencen ud nu i forhold til tidligere (er det sandsynligt at omsætningen/overskuddet kan holdes på samme niveau eller udvikles)? Tilbyder nye konkurrenter bedre og mere kundevenlige produkter/ydelser, som på sigt kan eliminere eller væsentlig forringe jeres eksistensberettigelse (og derunder: Hvordan ser det ud med tilpasningsevnen)? Og sidst, men ikke mindst: Kan en investor udvikle et lignende koncept for få penge (lav indtrængningsbarriere på markedet) eller har I en position på markedet (evt. brand, goodwill fra brugere/kunder), der taler jeres sag? Jeg har en ide om, hvilke(n) side(r) der er tale om, deraf de lidt mere specifikke spørgsmål som en mulig investor formentlig ville stille (sig selv og jer). ![]() |
Et generelt niveau for en ongoing virksomhed er 4-6*EBITDA (earnings before interest, tax, depreciation and amortisation), altså bundlinie før de finansielle poster.
Når det er sagt virker det absolut bedst på rimeligt stabile virksomheder og niveauet kan sagtens være langt højere for virksomheder i særlige brancher, eller hvis der er store forventninger til fremtiden (Skype igen). Særæigt internet virksomheder ville jeg vurdere var utroligt svære at værdisætte.
Kan du ikke få aktierne billigere mod til gengæld at comitte til at blive i en periode?