Sådan en liste kan du da ikke bare slynge ud, uden at komme med nogle facts. Jeg vil vove at påstå at affiliatemarketing er langt bedre for mange webshops end Google AdWords. Yahoo, Bing og MSN er iøvrigt ofte billigere end AdWords og kan derfor give en bedre ROI, desværre er volumen ikke så stor, men den kan være stor nok for mange. Indholdsnetværket for Yahoo, Bing osv. findes her: http://advertising.microsoft.com/danmark/startside |
Nicolaj Thomasen:Sådan en liste kan du da ikke bare slynge ud, uden at komme med nogle facts.
Det gik sgu' da meget fint :-)
Listen er lavet på baggrund af mine mange års erfaring med markedsføring af webshops, og gælder primært nethandel. Jeg har aldrig (før nu?) mødt nogen, der har været uenig med den.
Den er lavet ud fra mine betragtninger omkring ROI/ROAS, altså hvad-skal-gi'-for-en-ordre. Som er det primære nøgletal, når det kommer til nethandel. Og med den rette styring kan man opnå en situation, hvor det giver økonomisk mening at køre med uendelige Adwords budgetter.
Jo, der er værdi i affiliate marketing, facebook annoncering osv. osv. Men jeg har aldrig set disse kanaler nå den samme ROI som de tre primære kanaler. Så derfor, hvis man ikke har gang i disse, så kan alt det andet (endnu) ikke betale sig.
Men når det kommer til andre former for sites, så ser det en smule anderledes ud. Hvilket jeg også synes jeg nævner? Her kan det være ekstremt dyrt at lave Adwords reklamer bl.a. på grund af høj konkurrence. Og svært at skaffe nyhedsbrevsmodtagere.
En form for Social Media strategi kan her være langt, langt bedre. Se min gæstepost ovre hos Lars Bachmann for yderligere detaljer.
Når det kommer til Yahoo, Bing og de andre, så er de uinteressante på det danske marked på grund af Google's totale dominans. Bevares, mine tal er fra 2008, men jeg vil væde med at Google's markedsandel endnu ikke er faldet ned under 90%. Jo, der kan nok godt skaffes et par ordrer til en billig penge igennem Bing (jeg har også observeret gode conversion rates her), men der er kun en stærkt begrænset mængde potentielle ordrer.
Listen skulle nu være lidt bedre begrundet. Sig endelig til, hvis du mangler flere og bedre argumenter, eller har spørgsmål til noget af det. Så skal jeg prøve at grave nogle informationer frem.
Med venlig hilsen
Søren Sprogø