Hej Cawi.
Nu hvor du opfordrer til det, skal jeg da gerne give mit svar.
Hvis der er tale om erhverv, skal man starte med at læse sin police og forsikringsbetingelserne for sin erhvervsløsøre forsikring. Heraf vil der fremgå hvilke sikringskrav forsikringsselskabet stiller for at dække ved indbrud og tyveri.
Er der krav om tilslutning til alarmcentral skal man sørge for at den alarm man køber kan tilsluttes en forsikringsgodkendt alarmcentral. En sådan bør du kunne købe hos ethvert firma der handler med sikringsudstyr.
Hvis ikke der stilles krav om tilknytning til alarmcentral, skal du overveje om det er en service du vil betale ekstra for, eller om du ligeså gerne selv vil være den første der får besked hvis alarmen aktiveres, eller for den sags skyld nærmeste nabo.
hvis du foretrækker det sidste skal du vælge en GSM alarm af god kvalitet og det er langt billigere at eje end at leje. (Det gælder i alle forhold f. eks. også leasing af driftsudstyr). Det er kun et spørgsmål om likviditet der afgør om du skal eje eller leje.
Dernæst er det afgørende hvad er det som du vil sikre?
Hvis det er løsøre der kan fjernes på få minutter ville jeg overveje at kombinere alarmen med en tågesikring. Hvis der ikke er noget attraktivt (for tyven) at fjerne vil jeg nøjes med alarmanlægget.
Det er vigtigt at alarmen aktiveres så tidligt som muligt, derfor vil jeg sikre mig med sensorer på alle udvendige døre og på vinduer der kan åbnes i stueetage. I rum med vinduer der ikke kan åbnes ville jeg placere en rumsensor eller en glasbrudssensor. Jeg vil vælge en trådløs alarm hvor hver sensor kan tildeles sin egen zone som kan aktiveres eller kobles fra efter ønske. Alarmen skal kunne sende enten en SMS eller lydbesked til minimum 5 telefonnumre i prioriteret rækkefølge og man skal kunne se eller høre hvilken zone der er aktiveret.
Hvis man har værdifuldt løsøre og der er krav om yderligere sikring af døre og vinduer, ville jeg i stedet for rullegitre overveje brudsikkert glas (Hammerglas). Det er 3 - 4 gange dyrere end almindeligt glas, men man undgår udskiftning af ruder ved forsøg på indbrud og hærværk, og ikke mindst man undgår alle de små glassplinter som man kan blive ved med at finde flere år efter at der har været indbrudsforsøg. det fåes både som 3 lags thermo og som forsatsrude som kan påsættes udvendigt og således at det ikke kan afmonteres. Der er butikker i Sverige der har haft den slags ruder i op til 10 år uden det har været nødvendigt at skifte efter forsøg på indbrud. Lige nu tester vi 2 stk. brudsikkert glas i busskurerne i Århus.
De bedste hilsener
Anders Mikkelsen
Nr1