Vi er et dansk ægtepar, som er udenlandsdanskere og bor i Asien. Jeg er bosiddende i Asien paa syvende år, min hustru er bosiddende her paa fjerde år. Vi er begge danske statsborgere. Landet har ikke nogen dobbeltbeskatningsaftale med Danmark. Sammen med en anden part ejer jeg (kun i mit navn, ikke min hustrus) et sommerhus i Dk, hvor vi typisk opholder os 4 uger pr år. I udlandet har vi et hus, hvor jeg vil blive ved med at have mit faste opholdssted. Jeg har mit eget firma i det asiatiske land som vi bor i. Jeg er selv ”ansat” i firmaet og har derudover fire lokalt ansatte medarbejdere. Imidlertid vil min hustru meget gerne hjem, så vi har talt om en løsning vi begge kan leve med - at hun og vores datter flytter hjem nu, i sommeren 2010, og at jeg bliver i udlandet yderligere ét til to år, indtil det rent praktisk er muligt for mig at flytte hjem også. Min hustru vil søge job i Dk pr 1/8, indtil hun i februar 2011 skal på barsel med vores andet barn. Vi vil ikke købe bolig i Dk, min hustru og datter vil bo hos noget familie. Idet hun skal på barsel til februar, tænker vi at det kan hænge sammen rent privat, idet hun og børnene vil kunne tage på ferie hertil, når det passer ind i vores begges kalender. Jeg vil opholde mig i Dk i et minimums antal dage, idet det primært vil være her i udlandet at vi vil tilbringe tid sammen, for at jeg stadig kan arbejde mest muligt. De seneste år her jeg været i Dk ca 5-6 uger fordelt ud over året – det vil være det samme fremover. MEN spørgsmålet er selvfølgelig, hvorvidt jeg bliver delvis/fuldt skattepligtig, hvis min hustru og 2 børn bor i Dk? For dette vil være afgørende for, om vi har råd til at min hustru kan flytte hjem som hun ønsker! Jeg har selvfølgelig kendskab til reglen om at man som udenlandsdansker max må opholde sig i Dk i 180 dage om året. Men ved også der kigges på hvor ens livsinteresser er. Men desuden har jeg hørt om en regel med, at hvis ens nære familie har bopæl bor i Dk, må man pr løbende 6 mdr max være i Dk i 42 dage - er der nogen som kender noget til denne regel? Bliver man automatisk fritaget skattepligt, hvis man opholder sig under dette antal dage i Dk? Og hvis nogen kan henvise til hvor jeg kan finde noget på skrift om det? Mvh Johannes Jensen |
Det eneste sted du vil kunne få et brugbart svar vil være hos SKAT : http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=210335