Hej Aminoer, Den her gang er jeg kommet lidt ud på tynd is, i forhold til min egen viden. Jeg har startet en enkeltmandsvirksomhed op, som i første omgang kun har 1 kunde, + måske 2-3 helt små opgaver. Som jeg kan læse mig frem til, her på Amino og på Skat´s hjemmeside, vil jeg blive betegnet som honorarmodtager, da jeg ikke selv har økonomisk risiko og desuden også kun har 1 "hovedarbejdsgiver". Nu er det så bare lige at spørgsmålene kommer frem i forhold til feks. kørsel. Gælder der samme regler for skattefrie kørselspenge når man er honorarmodtager, som når man er selvstændig? Er der andre ting man skal være specielt opmærksom på som honorarmodtager? Jeg håber at der sidder nogle med god og brugbar viden, da jeg syntes at det er noget vanskeligt at læse sig til netop reglerne for honorarmodtagere. Mvh Lars Hyldegård |
Hej Lars
Alle starter jo med den første kunde - nogle får så bare nr. 2 hurtigere end andre. Så det, at du kun har en kunde vil ikke i sig selv betyde, at du ikke driver en selvstændig virksomhed. Det afhænger også af, om du prøver at få flere kunder - om du har en professionel tilgang til det at drive virksomhed - eller om din ene kunde reelt er en arbejdsgiver. Så hvis du arbejder selvstændigt, ikke får løn under sygdom, ikke er garanteret et bestemt antal timer pr. måned fremover, sender faktura, selv betaler dine omkostninger og i øvrigt arbejder på at få flere kunder, tror jeg helt, at du kan glemme det, du har læst om honorar og følge de helt almindelige regler for personer, som driver en selvstændig virksomhed.
Dbh
Anette Sand
http://anettesand.dk