Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Når byttehandler ikke overholdes!

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 19:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kære Med-Aminoer

Jeg er kommet lidt på kant med en tidligere kunde, og har brug for hjælp omkring hvordan jeg står rent juridisk og faktisk også hvad der er det rigtige at gøre i sådan en situation.

Sagen er den at vi for noget tid siden løb ind i et firma, som gerne ville havde lavet et website, men ikke havde ret mange penge til det. Det var helt okay for os, for vi stod med et lidt specielt produkt, hvor de ville være en rigtigt god reference. Vi lavede en aftale om at vi ville arbejde gratis på deres site, tilgengæld for at vi kunne bruge dem som reference. De skulle derimod betale for hosting, som koster ca. 300 kr. pr. måned.

For at gøre det så billigt som muligt for kunden, træk vi et par tjenester hos vores netværk og resultatet blev faktisk rigtigt rigtigt godt, alle gjorde en ekstra indsats.

Men nu mener kunden pludseligt, at vi ikke har aftalt at de skulle betale for hosting og derfor har opsagt deres abonnement og flyttet deres site (til en hobby platform, der bedst kan beskrives som Apple's bud på Frontpage).

Så hvor står vi? Umiddelbart tænker jeg på at sende en faktura for de timer jeg har brugt på opgaven, det er anslået 20 timer og vil give en faktura på ca. 24 K? Kan jeg det ? Det er jo ikke mig der ikke har overholdt min del af aftalen!

Tilmeldt 15. May 13
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:57

Hvordan er aftalen lavet?

Er den lavet mundtlig eller skriftligt. Går ud fra det er mundligt, siden den anden part har "misforstået" aftalen.

I så fald, tror du har ret svært ved at gøre noget som helst. Og kun kan lære af det i fremtiden.

Aftaler skal altid være på skrift!

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 20:03
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ved byttehandel har du vel allerede udskrevet en faktura/afregningsbilag svarende til arbejdets værdi. Ellers får du vrøvl med dit momsregnskab.... Devil

At modparten ikke lever op til sin del af aftalen må håndteres som ved en hver anden handel, hvor du ikke har fået hvad du har betalt for.....

/Henrik

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 20:06

Hej Lund

Aftalen er lavet mundtligt, men jeg er helt sikker på at de andre der var tilstede da den blev indgået, kan bevidne den. Og jeg har egentligt ikke noget imod at tage en retsag på den.

Du har helt ret i, at aftaler altid skal på skrift, men her var jeg relativt godtroende specielt fordi vi mødte firmaet igennem vores netværk, så har man jo en tendens til at stole på folk (hvilket også er rigtigt at gøre i 99% af tilfældende). Det skal siges at den del af netværket som sætte kontakt op, nu nærmest advarer imod dem.

Det skal også siges at firmaet, lige er kommet ud af en retsag, hvor de fik en ordentlig en over snuden, i forbindelse med samarbejdet med en anden leverandør.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 20:11

Hej Henrik

Vi har ikke udskrevet nogle faktura for arbejdet, men det bør vi selvfølgeligt hurtigst muligt.

Jeg synes din sammenligning med manglende betaling, er rigtigt god. Jeg havde også lidt svært ved at vi bare skulle stå med sorteper, fordi det andet firma vælger ikke at overholde deres del.
Reference var faktisk af væsentlig værdi for os!

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 20:17

Hej Lundsby,

Det I reelt har lavet er jo barterhandel  - og der er fra SKAT's side nogle krav af hensyn til moms, regnskab mv.

Som jeg læser det har du det problem at I ikke på forhånd er blevet enige om værdien af aftalen?

Hed og lykke med det.

Henrik

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 20:36

Hej Henrik

Jeg havde faktisk ikke tænkt på det som en barterhandel. Mest fordi vi aldrig indtægtsfører værdien af vores referencer. Det tror jeg egentligt heller ikke, at andre lignende konsulent firmaer gør.
Men jeg vil helt klart få det vendt med vores revisor, tingene skal jo gå rigtigt til!

Du har helt ret i, at vi ikke har aftalt hverken værdien af aftalen, eller hvad konsekvensen skulle være hvis en part ikke overholder sin del af aftalen. Derfor tror jeg vi tager udgangspunkt i vores listepriser og den forbrugte tid.

Vi slipper nok ikke for en retsag på sagen, selvom det er både er dyrt og surt! Jeg synes bare det er vigtigt at folk ikke slipper afsted, med den slags svinestreger.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 21:22

Hej igen Henrik

Jeg kom til at tænke på, om det ikke betyder at de som minimum skal betale skat af normal-prisen af vores arbejde ?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)