Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad kan man som underleverandør forlange af sine kunder?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Kjellerup
Tilmeldt 18. Feb 09
Indlæg ialt: 74
Fra  MTech-Innovation Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Som overskriften lyder er jeg i tvivl om hvad man kan forvente og forlange af sine kunder.

Jeg har gennem mere end 3 år været underleverandør til en kunde, hvilket jo er meget fint. Jeg ved bare aldrig hvor jeg har dem og har aldrig rigtig gjort det.  Feks har jeg et par gange af omveje erfaret at de søger efter alternativer til mit produkt. Første gang var vist fordi de havde problemer med at montere det. Et problem som jeg har løsninger på hvis jeg da bare fik det at vide. Anden gang var det i håbet om at finde noget billigere.

Nogen tænker nok at sådan er business bare. Alligevel er jeg ved at være træt af det, da jeg hele tiden skal købe ind til lager og nødig vil brænde inde med det. Som leverandør og producent af eget produkt føler jeg mig også forpligtet til at forny og forbedre produktet for både kundens og min egen skyld. Men da dette både koster penge og tid hver gang man forsøger at forbedre produktet er forholdet mellem kunden og jeg heller ikke tilfredsstillende. Kunne man indgå tidsbegænset kontrakt som man så evt fornyer når denne udløber, når nu alm loyalitet ikke er til stede?

mvh
Michael

 

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 19:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

I princippet kan du jo aftale næsten hvad som helst B2B - kunsten er jo bare at få den anden part til at acceptere aftalen.

Det afhænger jo så om udbud og efterspørgsel, og hvor konkurrencedygtig du er på priserne. Desto bedre en handel det er for kunden at gøre forretninger med dig, desto mere kan du stramme skruen.

Mit råd er dog, at du evaluerer dine egne problemer i forholdet til kunden. Du nævner logistikken, og her vil det være oplagt at kigge på leveringsbetingelserne. Nu nævner du ikke hvad du producerer, men du kunne jo producere til ordrer for på den måde at mindske lageromkostningen.

Produktforbedringer kommer du ikke udenom, men disse kunne bruges til at findre andre aftagere.

Har du kontraktligt forpligtiget dig som underleverandør, skulle priserne jo gerne afspejle de ulemper der er ved det, og gør de ikke det er det jo et oplagt emne at tage fat på.

Overordnet set, skal du ihvertfald sørge for at din virksomhed ikke står og falder med om du har omsætning hos denne ene kunde, og jeg ville i din situation have et særskilt regneark for netop denne kunde, så jeg ikke kom til at investere i hverken lager eller andet i relation til denne kunde, som ikke kan bæres på den rene bundlinie.

Michael 

Fra Kjellerup
Tilmeldt 18. Feb 09
Indlæg ialt: 74
Fra  MTech-Innovation Skrevet kl. 20:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael

Tak for dit svar!
Jeg vil påstå at jeg er temmelig konkurrencedygtig på prisen. Især da mit produkt er 100% tilpasset kundens behov, hvilke andre alternativer på markedet ikke er.

Produktet er et stykke elektronik som jeg selv har udviklet og producere. Jeg producere allerede til ordre, problemet er bare at jeg trods dette alligevel skal have meget på lager af specielle løsdele som jeg kun bruger til dette produkt. Grunden til at jeg skal have meget på lager er at jeg er nødt til at købe stort ind for at holde prisen nede.

"Har du kontraktligt forpligtiget dig som underleverandør, skulle priserne jo gerne afspejle de ulemper der er ved det, og gør de ikke det er det jo et oplagt emne at tage fat på."  Jeg forstår ikke helt hvad du mener? Hvis jeg skriver kontrakt med kunden ser jeg ingen ulemper til min side.

Michael

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 20:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er meget enig i det Dyrebilen skriver, og har ikke så forfærdeligt meget at tilføje.

Men som jeg læser det, har i ikke en kontrakt på hinanden? Hvis det er rigtigt, er det noget du skal få gjort noget ved i en fart, hvis en stor del af din omsætning afhænger af denne kunde. Du er jo ufatteligt dårligt stillet, hvis han begynder at kigge efter alternativer, hvilket han så åbenbart gør.

Og hvis jeres forhold ikke er for godt, skulle du selvfølgelig selv overveje dine alternativer. Men det er jeg sikker på du har styr på :o)

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael

"Jeg ved bare aldrig hvor jeg har dem og har aldrig rigtig gjort det." Send eventuelt et evalueringsskema ud til dem. Det kræver måske forholdet mellem dig dine kunder skal tætnes. Skab en bedre relation.

Med venlig Hilsen

Nikolaj Haupter

Fra Kjellerup
Tilmeldt 18. Feb 09
Indlæg ialt: 74
Fra  MTech-Innovation Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Et evalueringsskema er en skide god idé :)

Jeg har ingen kontrakt med dem... Det var den kunde som var starten på mit firma. På det tidspunkt tænkte jeg slet ikke i de baner må jeg indrømme. Jeg havde jo intet at tabe på det tidspunkt:)

Michael

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)