Hej
Jeg vil til at satse på fuld tids iværksætteri. I starten bliver der tale om konsulentydelser kombinerer med udvikling af et vækstkoncept - og jeg regner ikke med nogen omsætning den første tid idet konceptet skal udvikles og jeg som konsulent først skal etablere et navn.
Hvordan er a-kasse reglerne hvis man efter 12-18 mdr uden omsætning bliver nød til at give fortabt?
Hvordan er skat det første år hvis der kun er begrænset med omsætning ? Jeg påtænker start af enkeltmandsvirksomhed grundet fradrag for underskud, men er der noget jeg skal tænke over?
Pft
Anna
Der er en række forskellige regler på området. Jeg vil på det kraftigste opfordre dig til at få en konkret snak med din A-kasse om dette. Så du dækker dig fuldt ind. Få beskeden fra din A-kasse og gerne med navn, så du kan henvise til en samtale - hvis der opstår noget. Det er ikke nemt at finde rundt i - synes jeg.
Overvej om du skal starte uden CVR-nummer (omsætningsgrænse er vist 50.000). I forhold til A-kassen vil det gøre dit liv meget nemmere.
Takker for forklaringen. Jeg prøver lige at ringe til A-kassen i morgen, men jeg vil egentlig ikke lave noget større nummer ud af det: Hvis systemet er sådan at det ikke kan lade sig gøre at starte en videnstung virksomhed op uden at risikere alt inkl. sikkerhedsnettet - ja så melder jeg mig simpelthen ud af a-kassen og hvis det værst tænkelige så skulle ske så må jeg ud at gøre lokummer rene i en periode til jeg igen er godkendt på "almindelig socalistisk lønslave vis" :-) ... Mit fokus bør jo være på målet og ikke forhindringerne...