Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har købt en mac - mangler jeg noget?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Hobro
Tilmeldt 19. Oct 09
Indlæg ialt: 287
Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

Ja mine bærbare holder MAX 2 år, den her har så holdt 1 år og 6 måneder, og den laver alt muligt sjovt lukker pludselig ned, vil ikke starte op og ja, tør bare ikke stole på den, når man har hele sin butik liggende på den.

Og ja back up, men men skal have en til at sætte det op få mig så det sker automatisk, ellers får jeg det ikke gjort hver dag.

Så ígår købt jeg en mac pro 15" med 500 GB, men skal jeg bruge noget udover? der er vel et styre system op det?

Er det noget med man kan ligge windows ind på det også og så feks. ligge c5 ind der?

Hvad med cd rom drev er det at finde i den?

Og bare andre gode råd kom hid :)

Mvh Stine

Tilmeldt 2. Nov 08
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 09:47

Backup er faktisk ret nemt at sætte op. Det hedder "Time Machine" på Mac og kræver en ekstern harddisk.

Der er styresystem med, men ikke Windows. Styresystemet er Mac OS X. Du kan sagtens lægge Windows på, hvis du har en DVD med det. Så kan du have C5 installeret på Windows. Der følger et program kaldet "Boot Camp" med til Mac, som kan guide dig i gennem at installere Windows korrekt. Ellers kan du også købe software som f.eks. Parallels eller WMware. De gør så du kan køre Windows direkte oven på Mac OS X.

Og ja, der er DVD/CD-drev.

PS. tillykke med den :)

Fra Hobro
Tilmeldt 19. Oct 09
Skrevet kl. 09:58

Hej,

Super mange tak for svar, det hjalp meget. Jeg har en ekstern på 1TB mener jeg det hedder, så det må være stort nok :)

Lige et spørgsmål ang. det windows, er det sådan man åbner sin mac så vælger man om man vil gøre windows eller MAC's styre system, det ligger ikke oveni hinanden?

Har lige kigget inde på deres store og kan se man ikke kan købe windows der, du vil evt. ikke indsætte et link så jeg køber det rigtige, hvis du lige har et ved hånden :)

Nogle som har erfaringer med hvor hurtig apple leverer?

Mvh Stine

Tilmeldt 2. Nov 08
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 10:06

Ja, 1TB burde være mere end rigeligt til en enkelt computer.

Du kan gratis benytte programmet "Boot Camp". Når du har installeret Windows med Boot Camp skal du vælge hver gang når du åbner din Mac om du vil bruge Windows eller Mac OS X.

Hvis du køber eller prøver (tror der er 30 dages gratis trail) Parallels eller WMware kan du installere Windows "ovenpå" Mac OS X.

For begge løsninger er der det fælles at man skal have en kopi af Windows. Du kan nærmest ikke købe et forkert Windows. Her er et link til Windows 7 Home Premium. Der er også andre varianter alt efter hvad du har brug for.

Sidst jeg bestilte en computer fra Apple tog det 2 dage, men nu er det jo weekend. Tror du skal forvente den onsdag eller torsdag, hvis du ikke har lavet nogle ændringer i konfigurationen. De burde også allerede have sendt dig en mail om hvornår den burde komme :)

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Mar 10
Indlæg ialt: 695
Skrevet kl. 10:15

Jeg gik fra hardcore Windows bruger til Mac for lidt over et år siden, fordi en af mine venner overtalte mig til at købe en i en brandert.. Så sidder man jo lidt fast :-)

Nå, men mine "vise ord": Du skal installere Parallels 5 på din mac. Så skal du med Parallels installere Windows 7. Jeg gik i går fra VMWare til Parallels, og jeg må sige - I'm not going back! 

Med Parallels starter du altid computeren i OS X. Når den er startet, kan du starte dit Windows i OS X, og dermed afvikle Windows programmer som var de lavet til Mac, da Parallels kan lave 100% integration mellem styresystemerne. Det er SÅ sejt! 

Personligt synes jeg det er synd, når man kører Windows på en Mac, især når der findes fantastiske værktøjer som Parallels til de (som jeg selv) der har brug for at kunne køre et program, der kun findes til Windows. 

Ang. backup kan jeg kun tilslutte mig hvad der tidligere er skrevet. Time Machine er super godt!

Fra Helsingør
Tilmeldt 23. Nov 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Hvorfor kan man ikke slette sin virksomhed fra Indeks? Skrevet kl. 12:10

Jeg er meget dprlige erfaringer med parallels. Brug hellere det graits open source www.virtualbox.org som kan alt du har brug for.

Og så en ekstern HD til Time Machine.

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Mar 10
Skrevet kl. 12:19

Peter Lauge:

Jeg er meget dprlige erfaringer med parallels. 

Nu bliver jeg nysgerrig, for selvom jeg kun har brugt det et par dage, så er jeg ovenud tilfreds med resultatet indtil videre. Hvilke dårlige oplevelser har du haft?

Fra Hobro
Tilmeldt 19. Oct 09
Skrevet kl. 13:42

Hej Alle,

Så blev der taget back up, er godt nok bange for den kan bryde sammen hvert sekund :)

Men det eneste jeg skal bruge windows til på den er C5, så tror jeg bruger det bootcamp, har lige snakket med en som også vidste en masse om det, og han anbefalede også det da han havde erfaringer med at parallels ofte hakkede og det tog lidt længere tid at starte op.

Så så længe det bare er C5 så tror jeg at jeg hopper på Boot Camp.

Ang. back up, kan man mon indstille den sådan at f.eks. de filer der ikke er ændret i lægger den ikke over igen, men kun hvad der er oprettet/rettet i siden sidst, så det går hurtigere :)

Nu har jeg godt nok betalt bank overførsel og overført pengene i nat, men håber den kommer i næste uge, der er ikke bestilt nogle ændringer eller noget til den, for kunne se den var kommet med 500 GB, det var der vist ikke få et par måneder siden, der skulle det vist bestilles udover.

Mvh Stine

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Mar 10
Skrevet kl. 13:55

stinevestergaard:

Ang. back up, kan man mon indstille den sådan at f.eks. de filer der ikke er ændret i lægger den ikke over igen, men kun hvad der er oprettet/rettet i siden sidst, så det går hurtigere :)

Det klarer den helt af sig selv ;-) Time Machine er et yderst smart program, så de ting skal du slet ikke tænke på. 

Fra Helsingør
Tilmeldt 23. Nov 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Hvorfor kan man ikke slette sin virksomhed fra Indeks? Skrevet kl. 22:53

Eiler:

Peter Lauge:

Jeg er meget dprlige erfaringer med parallels. 

Nu bliver jeg nysgerrig, for selvom jeg kun har brugt det et par dage, så er jeg ovenud tilfreds med resultatet indtil videre. Hvilke dårlige oplevelser har du haft?

Uha - det er ca 6 mdr siden jeg skiftede og har med glæde glemt hvor langsomt det hele kørte. Kan bare huske der var mange ting galt.

Jeg kørt samme image over på VM-Ware og så kørte det hele som smør igen. Så VM-Ware eller endnu bedre virtualbox ville jeg vælge.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)