Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Optagelser af undervisningsvideo´er af 1 times varighed

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Fredericia
Tilmeldt 21. Dec 08
Indlæg ialt: 679
Fra  Asia Property Innovation Co. Ltd. Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Til et nyt projekt, skal jeg have filmet en masse video-sekvenser af 1 times varighed. Optagelserne skal foregå i Fredericia området.
Hvad skal man mon regne med, at det koster pr. time, hvis det skal optages i god fornuftig kvalitet? Der er tale om optagelser uden instruktion og hvor langt det meste kan optages 1 time af gange, uden at der skal klippes i det. Tryk play, når seancen starter, og stop når den er færdig, så det kræver sådan set ikke det helt store, men den som skal lave det skal selvfølgelig have det rette udstyr og vide lidt om lyssætning osv. Alle optagelser foregår indendørs...

Dbh fra Jørgen

Fra København
Tilmeldt 11. Jun 08
Indlæg ialt: 661
Fra  Signifly ApS Skrevet kl. 11:59

Hej Jørgen,

Jeg tror helt sikkert at vi kan hjælpe til en fornuftig pris. Om ikke vi skal stå for hele optagelserne, så blot hjælpe dig til det rette setup, så kvaliteten kan blive fornuftig. Afhængigt af dit ambitionsniveau, vil vi også gerne braine lidt på hvordan det kan gøres ekstra lækkert. Selvom det "bare" er undervisning, kan en lille smule variation gøre underværker ift. at fastholde opmærksomheden og sikre et professionelt udtryk.

Lig mig en mail på mv@mediatown.dk eller giv mig et ring på 28 19 29 66. Så kan jeg fortælle mere om hvordan vi forestiller os at kunne hjælpe.

Bedste hilsner

Michael

Boldrer mig med de kreative wunderkids i Signifly - et Digitalt Bureau i København. Altid en god Amino-pris.

Tilmeldt 21. Oct 08
Indlæg ialt: 278
Fra  Ballistic Skrevet kl. 12:01

Hej Jørgen

Jeg har lige lidt uddybende spørgsmål, hvilket miljø er det i? er det er foredrag på en scene foran publikum, eller en person der snakker direkte til kameraet?

Jeg ville normalt anbefale at man kører mindst to kamera vinkler, eller en kamera vinkel og noget andet til at klippe ind over om nødvendigt

Geografisk er vi jo tæt på, så det vil vi gerne give et bud på når jeg lige ved lidt mere.

MVH

Meik Jessen

Fra Fredericia
Tilmeldt 21. Dec 08
Fra  Asia Property Innovation Co. Ltd. Skrevet kl. 12:38

Meik Jessen:

Hej Jørgen

Jeg har lige lidt uddybende spørgsmål, hvilket miljø er det i? er det er foredrag på en scene foran publikum, eller en person der snakker direkte til kameraet?

Jeg ville normalt anbefale at man kører mindst to kamera vinkler, eller en kamera vinkel og noget andet til at klippe ind over om nødvendigt

Geografisk er vi jo tæt på, så det vil vi gerne give et bud på når jeg lige ved lidt mere.

MVH

Meik Jessen

Hej Meik og Michael
Det er i et indendørs miljø med masser af lys og nej, der er ikke publikum på. Noget af det der skal optages kan sammenlignes med at en lærer står foran en tavle og underviser. Andre seancer er mere bevægelige, men ikke mere end at det bliver indenfor et område af ca. 4 kvm.

Der er tale om formentlig flere hundrede timers optagelse og der vil i princippet kunne optages lige så mange timer hver dag, som I kan holde til, idet det er en masse forskellige aktører der skal optages til de enkelte timer. Optagelserne vil blive lavet løbende, med størst intensitet i starten, hvor de første ca. 50 timer gerne skal i kassen indenfor et par måneder og så vil der løbende hver måned blive tilføjet yderligere optagelser...

Det jeg har brug for at vide, for at jeg kan beregne om projektet kan holde vand, er hvilken denne omkostning udgør, så jeg er meget interesseret i at få en pris pr. time set ifht at det vil blive et langvarigt samarbejde i et års tid og formentlig også i flere år, hvis projektet bliver en succes - hvad det jo selvfølgelig gør Wink

I er velkommen til at mail´e det til mig på j.linnet@mail.dk og har I brug for yderligere oplysninger, så siger I bare til...

Dbh fra Jørgen

Fra København
Tilmeldt 11. Jun 08
Fra  Signifly ApS Skrevet kl. 12:51

Hej Jørgen,

Tak for info. Vi laver som udgangspunkt mindre produktioner med et højt intensitetsniveau. Jeg tror således ikke at opgaven som kameraopperatør på flere hundrede timers video umiddelbart er noget for os. Vi vil til gengæld meget gerne hjælpe jer til at indkøbe (det kan næppe betale sig at leje over så lange perioder) udstyr og få lavet en fornuftig standardlyssætning.

Det er rigtig svært at give en "pris pr. times video" uden at kende de præcise forudsætninger. Det vil afhænge af:

Skal der arbejdes med et, to eller flere kameraer?

Skal et eller flere af disse være med kameraopperatør?

Hvis to eller flere kameraer, hvor grundig en klipning er så nødvendig?

Skal der opsættes titler og/eller grafik efterfølgende?

Skal det kompileres til dvd-skiver med menuer eller leveres i webformater?

Hvad er ambitionerne for kvaliteten (hvilken kamera / lyspakke skal indkøbes)?

Er det en fast location (så tingene kan blive stående og der ikke skal sættes nyt lys hver gang)?

XXXXXX

Det var nogle af de spørsmål jeg kan se som relevante for prisen.

Boldrer mig med de kreative wunderkids i Signifly - et Digitalt Bureau i København. Altid en god Amino-pris.

Fra Fredericia
Tilmeldt 21. Dec 08
Fra  Asia Property Innovation Co. Ltd. Skrevet kl. 13:22

MichaelValentin:

Hej Jørgen,

Tak for info. Vi laver som udgangspunkt mindre produktioner med et højt intensitetsniveau. Jeg tror således ikke at opgaven som kameraopperatør på flere hundrede timers video umiddelbart er noget for os. Vi vil til gengæld meget gerne hjælpe jer til at indkøbe (det kan næppe betale sig at leje over så lange perioder) udstyr og få lavet en fornuftig standardlyssætning.

Det er rigtig svært at give en "pris pr. times video" uden at kende de præcise forudsætninger. Det vil afhænge af:

Skal der arbejdes med et, to eller flere kameraer?

Skal et eller flere af disse være med kameraopperatør?

Hvis to eller flere kameraer, hvor grundig en klipning er så nødvendig?

Skal der opsættes titler og/eller grafik efterfølgende?

Skal det kompileres til dvd-skiver med menuer eller leveres i webformater?

Hvad er ambitionerne for kvaliteten (hvilken kamera / lyspakke skal indkøbes)?

Er det en fast location (så tingene kan blive stående og der ikke skal sættes nyt lys hver gang)?

XXXXXX

Det var nogle af de spørsmål jeg kan se som relevante for prisen.

Hej Michael
Kan også være at jeg ikke fik mig udtrykt klart nok. Det drejer sig om optagelser af 1 times varighed, men dem skal der så på sigt laves rigtig mange af, så det er vel så også i jeres terminologi "en mindre produktion", eller...?

Hermed svar på dine spørgsmål:

• Der skal kun filmes med 1 kamera 
  • Da jeg ikke har meget forstand på at filme, så skal udstyres i hvert fald opstilles og indstilles og så kan jeg vel i princippet godt trykke på play og stop, men regnede ikke med at det var en mulighed?
  • Der skal kun ligges en titel på "forsiden" af den enkelte video - ikke andet.
  • Alle optagelser skal kun bruges på web - ikke dvd.
  • Kvalitet? Så god kvalitet at det i en fornuftig kvalitet via en mellemklasse projektor (4000-8000 Lumen) kan vises på et lærred på ca. 1,8 x 2,0 m - afstand for brugeren: typisk 1-8 m. Så optagelserne skal laves så billigt som muligt, men alligevel i en kvalitet der kan opfylde ovenstående... Ved ikke det giver mening? :o)
  • Det er en fast lokation, men udstyret kan som udgangspunkt ikke blive stående opstillet, men vi kan tilrettelægge optagelserne, så vi måske på nogle dage kan nå op til 10 x 1 times optagelse pr. dag - andre dage måske lidt mindre. Som udgangspunkt skal udstyret pilles ned hver dag, men det kan godt opbevares i tilstødende lokaler, hvis det har nogen betydning...

Hvad vil sådant udstyr mon koste, hvis man skal leje eller købe det?

Dbh fra Jørgen

Tilmeldt 28. Sep 07
Indlæg ialt: 1312
Skrevet kl. 13:55

Hej Jørgen

Husk på at en times optagelse i træk, uden klippen og efterarbejde kræver at du ved hvad du skal sige, og ikke laver fejl overhovedet i en time i træk. Vil det fungere?

(Jeg ved det ikke, det var bare en indskydelse jeg fik da jeg læste dit indlæg. Brug det eller lad være :-)

Fra København
Tilmeldt 11. Jun 08
Fra  Signifly ApS Skrevet kl. 13:57

Hej Jørgen,

Det jeg mener er at vi normalt producerer film af ca. 30 sekunder til 10 minutters varighed, hvor vi bruger mange gange mere tid på forarbejde, optagelse og postproduktion. Jeg tror således ikke at vi er de rigtige til selve produktionen. Men skal det gøres rigtig billigt, kan det godt være at opgaven snarre går på at opstille et produktionsworkflow og give lidt undervisning, sådan at i kan klare det selv i dagligdagen. Det vil være meget billigere end at skulle købe kameraopperatør i "mange hundrede timer".

1 kamera: Det betyder at det ikke umiddelbart skal klippes. Man kan i det tilfælde overveje at sætte f.eks. 20 minutter ekstra af til at lave nærbilleder bagefter, så man har lidt at klippe med og kan fange detaljerne godt. Video kan så meget mere end bare "gengive".

Ja, som jeg skitserer ovenfor, tror jeg den billigste løsning er noget hvor du/I selv kan stå for den daglige produktion.

Okay, så er det ikke umiddelbart det store grafikarbejde der skal laves. Igen handler det om at finde frem til et godt workflow, så du kan gøre det selv, eller lade andre gøre det uden at det bliver for besværligt.

Det er let (og hurtigt) at eksportere til web, så det er ikke noget problem.

Ift. kvalitet vil jeg nok anbefale at gå et skridt højere end consumer klassen. Det kan evt. findes brugt til en fin pris. Det er vigtigt at bestemme sig for om der skal optages i SD eller HD. Forskellen er naturligvis opløsningen. "mellemklasse" projektere leverer typisk ikke 1080p (full-hd) i dag, men mange tv og computerskærme gør, og vi går nok imod højere og højere opløsning på diverse platforme -> så det er også et spørgsmål om at fremtidssikre dit indhold. Når der ikke skal laves "tung" redigering er det heller ikke noget  problem at opstille et HD-workflow. Så jeg vil umiddelbart foreslå et brugt, low-range professionelt HD-kamera. Det kan fåes for omkring 15k brugt vil jeg skyde. Dertil har du brug for en videotripod (3-5k, men mindre kan gøre det hvis der skal spares). Derudover vil jeg anbefale en lille lyspakke, som skal sammensættes efter den konkrete location. Det er ret svært at give bud på uden præcis at vide hvad der skal filmes hvor. Til lyd vil jeg foreslå dig at købe en microport af fornuftig kvalitet (radio-mikrofon. Trådløs med "tie-clip", som du ser i diverse tv-programmer). Er det undervisning er lydkvaliteten SUPER VIGTIG. Derfor ville jeg også indkøbe et par ultra-lukkede høretelefoner til at tjekke lyden på optagelserne. Det ville være rigtig surt at rulle en time, for så at finde ud af at lyden er ærgelig bagefter. Du kan køre to kanaler lyd på de professionelle kameraer, så du kan evt. også bruge kameraet mikrofon som back-up. Det bliver dog næppe brugbart.

Når du skal lave så meget, mener jeg ikke at det kan betale sig at leje. Jeg vil mene at du skal sætte omkring 40k af til noget der giver mening. Det kan sagtens gøres billigere, men hvis du alligevel skal have alt det andet besvær ville det i mine øjne være dumt ikke at gå efter en nogenlunde kvalitet.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)