Hej Jørgen,
Det jeg mener er at vi normalt producerer film af ca. 30 sekunder til 10 minutters varighed, hvor vi bruger mange gange mere tid på forarbejde, optagelse og postproduktion. Jeg tror således ikke at vi er de rigtige til selve produktionen. Men skal det gøres rigtig billigt, kan det godt være at opgaven snarre går på at opstille et produktionsworkflow og give lidt undervisning, sådan at i kan klare det selv i dagligdagen. Det vil være meget billigere end at skulle købe kameraopperatør i "mange hundrede timer".
1 kamera: Det betyder at det ikke umiddelbart skal klippes. Man kan i det tilfælde overveje at sætte f.eks. 20 minutter ekstra af til at lave nærbilleder bagefter, så man har lidt at klippe med og kan fange detaljerne godt. Video kan så meget mere end bare "gengive".
Ja, som jeg skitserer ovenfor, tror jeg den billigste løsning er noget hvor du/I selv kan stå for den daglige produktion.
Okay, så er det ikke umiddelbart det store grafikarbejde der skal laves. Igen handler det om at finde frem til et godt workflow, så du kan gøre det selv, eller lade andre gøre det uden at det bliver for besværligt.
Det er let (og hurtigt) at eksportere til web, så det er ikke noget problem.
Ift. kvalitet vil jeg nok anbefale at gå et skridt højere end consumer klassen. Det kan evt. findes brugt til en fin pris. Det er vigtigt at bestemme sig for om der skal optages i SD eller HD. Forskellen er naturligvis opløsningen. "mellemklasse" projektere leverer typisk ikke 1080p (full-hd) i dag, men mange tv og computerskærme gør, og vi går nok imod højere og højere opløsning på diverse platforme -> så det er også et spørgsmål om at fremtidssikre dit indhold. Når der ikke skal laves "tung" redigering er det heller ikke noget problem at opstille et HD-workflow. Så jeg vil umiddelbart foreslå et brugt, low-range professionelt HD-kamera. Det kan fåes for omkring 15k brugt vil jeg skyde. Dertil har du brug for en videotripod (3-5k, men mindre kan gøre det hvis der skal spares). Derudover vil jeg anbefale en lille lyspakke, som skal sammensættes efter den konkrete location. Det er ret svært at give bud på uden præcis at vide hvad der skal filmes hvor. Til lyd vil jeg foreslå dig at købe en microport af fornuftig kvalitet (radio-mikrofon. Trådløs med "tie-clip", som du ser i diverse tv-programmer). Er det undervisning er lydkvaliteten SUPER VIGTIG. Derfor ville jeg også indkøbe et par ultra-lukkede høretelefoner til at tjekke lyden på optagelserne. Det ville være rigtig surt at rulle en time, for så at finde ud af at lyden er ærgelig bagefter. Du kan køre to kanaler lyd på de professionelle kameraer, så du kan evt. også bruge kameraet mikrofon som back-up. Det bliver dog næppe brugbart.
Når du skal lave så meget, mener jeg ikke at det kan betale sig at leje. Jeg vil mene at du skal sætte omkring 40k af til noget der giver mening. Det kan sagtens gøres billigere, men hvis du alligevel skal have alt det andet besvær ville det i mine øjne være dumt ikke at gå efter en nogenlunde kvalitet.