Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af ApS med underskud

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Jun 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der nogen ide/fordel i at købe et ApS der kom ud af sidste regnskabsår med at underskud på kr. 150.000.

Selskabet har aktiver for kr. 125.000 ( varelager ) og kun gæld til anpartshavere - selskabet er stadig aktivt.

Vil jeg som ny ejer kunne udnytte underskuddet og i givet fald under hvilke omstændigheder?

Hvor meget må et sådant selskab koste?

På forhånd tak for hjælpen

Fra Aarhus
Tilmeldt 20. May 10
Indlæg ialt: 133
Fra  KompetenceKanalen A/S Skrevet kl. 09:00

Hej BPR.

Det afhænger bl.a. af virksomhedens platform, omsætning (er der et fornuftigt cash flow at arbejde med), potentiale samt hvorledes den hidtil har været administreret. Måske kan lidt strukturelle justeringer kan gøre en væsentlig forskel.

Underskuddet kan jo både være meget og lidt alt efter hvordan man ser det, samt hvad der er at sige til ovenstående punkter. At vurdere en pris på en sådan virksomhed kræver langt mere indsigt, end dit indlæg på nuværende tidspunkt giver.

Mange hilsner,

Mathias

Tilmeldt 9. Jun 10
Skrevet kl. 22:29

Hej Mathias

Tak for dit svar.

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvad du mener med platform.

Virksomheden er ca. 1 år gammel og har kun haft en begrænset omsætning - efter min vurdering primært pga manglende/dårlig markedsføring.

Virksomheden har eneret på import og salg af en serie produkter som efter min vurdering har et fornuftigt potentiale.

Desuden har virksomheden en fungerende web-shop med betalingaftaler til dankort og andre kort.

Egenkapitalen er ca. -25.000 og der er ikke andre værdier end lageret i virksomheden.

Det er min fornemmelse at virksomheden forventes solgt for omkring kr. 300.000 ( inkl. lager, værdi ca. 125.000 )  -  er det helt ved siden af?

Et par konkrete spørgsmål:

1. Kan underskuddet uden videre overføres og fratrækkes en kommende omsætning?

2. Hvordan håndteres den gæld som virksomheden har til den nuværende ejer/anpartshaver - kan den uden videre "fjernes" ved overtagelse ( jeg er selvfølgelig ikke interesseret i at overtage gælden ).

3. Har det nogen praktisk betydning for virksomhedens videreførelse at egenkapitalen er negativ når lageret har den nævnte værdi - skal jeg stille nogen yderligere sikkerhed for at kunne opretholde ApS'et

På forhånd tak for svar

Fra Aarhus
Tilmeldt 20. May 10
Indlæg ialt: 133
Fra  KompetenceKanalen A/S Skrevet kl. 15:27

Jeg synes projektet virker interessant og potentielt. Især hvis du, som tilfældet er, har konkrete idéer til hvad der kan gøre bedre.

Med platform, mener jeg den grundlæggende struktur, herunder potentiale, konkurrencedygtighed, historik etc.

Jeg tør ikke komme med inputs til en fair pris, da mit bud vil være alt for løst i forhold til min viden om projektet.

De tre nederste spørgsmål bør du nok drøfte med en revisor, så du sikrer dig at rådgivningen er korrekt.

Mange hilsner,

Mathias.

Tilmeldt 9. Jun 10
Skrevet kl. 18:51

Hej Mathias

Tak for dit hurtige svar.

Jeg synes også selv at det ligner et godt "projekt", men det er altid rart med andres mening.

Jeg lader spørgsmålene hænge lidt - måske der kommer en anden klog Amino'er forbi.

Mvh BPR

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:39

Hej BPR

BPR:

Et par konkrete spørgsmål:

1. Kan underskuddet uden videre overføres og fratrækkes en kommende omsætning?

Ved overdragelse af mere end 50 % af et selskab, så fortabes et eventuelt underskud i selskabet for tidligere år. Så svaret er et nej.

BPR:
2. Hvordan håndteres den gæld som virksomheden har til den nuværende ejer/anpartshaver - kan den uden videre "fjernes" ved overtagelse ( jeg er selvfølgelig ikke interesseret i at overtage gælden ).

I forbindelse med selve overdragelsesaftalen og heraf købesummen for anparterne bør du konsultere en advokat. Det er ofte sådan, at gæld til aktionærerne indfries samtidig med overdragelsen, hvilket så i sidste ende kan bevirke, at selskabskapitalen kan blive intakt.

BPR:
3. Har det nogen praktisk betydning for virksomhedens videreførelse at egenkapitalen er negativ når lageret har den nævnte værdi - skal jeg stille nogen yderligere sikkerhed for at kunne opretholde ApS'et

At selskabets kapital er negativ bevirker, at du som ny kapitalejer er forpligtet til at redegøre for, hvordan egenkapitalen bliver reetableret til det oprindelige. Du skal ikke umiddelbart stille yderligere sikkerhed, men kan blive afkrævet et indskud til kapitalen, hvilket er meget sjældent.

Hilsen

Tonny

Tilmeldt 9. Jun 10
Skrevet kl. 21:12

Hej Tonny

Super  -  Tak for dine svar.

Bortset fra at underskuddet ikke kan overføres lyder det jo altsammen meget godt.

Jeg tror jeg vil arbejde videre med "projektet"

Mvh BPR

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)