Jeg har fået tilbudt et job som leder af en nyopstartet virksomhed på konsulentbasis. Firmaet bag ønsker at ansætte mig som selvstændig konsulent på timebasis (garanteret min. 37t/uge), derved undgår de udgifter til en ansat. Deres kunde er en offentlig virksomhed, der har underskrevet en 5-årig kontrakt. Ved at læse på amino.dk er jeg kommet frem til, at jeg som konsulent med kun 1 kunde, af SKAT bliver set på som lønmodtager. 1. Hvad vil det mere præcist betyde for mig? 2. Skal jeg momsregistreres (da det er fuldtidsarbejde, vil jeg tjene over 50.000)? 3. Er jeg ikke nødt til at lave eget firma alligevel, når nu jeg ikke kan blive ansat? 4. Hvis SKAT ser mig som lønmodtager, kan jeg så trække etablerings- og løbende omkostninger fra (pc, mobil og lign) - el. skal alt betales af min nettoløn? 5. Som lønmodtager beskattes jeg af hele lønnen/enkeltmandsfirma beskattes af overskuddet – fordele og ulemper? Jeg håber situationen er beskrevet klart nok. På forhånd tak for hjælpen Michael |
Hej Carsten
Du skriver følgende:
Ved at læse på amino.dk er jeg kommet frem til, at jeg som konsulent med kun 1 kunde, af SKAT bliver set på som lønmodtager.
1. Hvad vil det mere præcist betyde for mig? Det betyder at du ikke kan foretage fradrag for dine driftsudgifter af forskellig art men der er dog undtagelser. Tal med SKAT herom
2. Skal jeg momsregistreres (da det er fuldtidsarbejde, vil jeg tjene over 50.000)? Det vil jeg anbefale dig at tale med SKAT om
3. Er jeg ikke nødt til at lave eget firma alligevel, når nu jeg ikke kan blive ansat? Det vil jeg mene - men tal med SKAT herom
4. Hvis SKAT ser mig som lønmodtager, kan jeg så trække etablerings- og løbende omkostninger fra (pc, mobil og lign) - el. skal alt betales af min nettoløn? Se under punkt 1
5. Som lønmodtager beskattes jeg af hele lønnen/enkeltmandsfirma beskattes af overskuddet – fordele og ulemper? Også her vil jeg anbefale dig at tale med SKAT - således at du får din nye virksomhed stillet bedst an.
Venlig hilsen
Flemming Østergaard
Specialkonsulent
Krifa Erhverv
e mail: info@krifaerhverv.dk