Ja blot tænk på alt den markedsføring de får hver gang vi nævner dem eller anbefaler dem
Aktiekurser er jo også afhængige af folks lyst til at købe aktien som igen kan skyldes kendskabet til selskabet og endnu bedre, så kan de fastholde og endda udbygge deres nuværende position på markedet.
Hvad ville prisen for det samlede udstyr være kontra omkostningen for tilsvarende effektfulde markedsføring, hvis overhovedet mulig? Hmm....
Men helt ærligt et firma som sender e-mails fra en gmail adresse? Det udstråler jo ikke den største seriøsitet /stabilitet.
Idén om at gemme forretningskritiske dokumenter og regneark på en server hos Google, hvor jeg hverken har kendskab til backup rutiner eller hvem der har adgang til serveren får mig heller ikke til at sove roligt om natten.
Det er udemærkede services til privatforbrugeren, men hvis man driver virksomhed bør man efter min mening bruge lidt penge på at få etableret en proffesionel løsning. Så man selv har styr på hvem der har adgang til firmaets data.
Med Google Hosted vil man ikke kunne se at det er en gmail adresse, du kan kalde den hvad som heldst hvis du ejer domænet, her skal man ind ig kikke på header oplysninger for at se at mail faktisk går til gmail.
Og der er ganske rigtigt rigtig mange katastrofer der kan ramme en hvis man går i detaljen, man skal f.eks. huske at man faktisk hjælper google hver gang man foretager en søgning med deres maskine, på trods af at dette også er gratis og vel i sammenhæng også hjælper Microsoft hver gang men browser med IE eller skriver et dokument i word.
Det er en farlig verden vi lever i og jeg er på udkik efter en anden, men endtil videre har jeg ikke helt haft held ;-))
Det er ikke et spørgsmål om at vælge en anden verden. Du må have et meget indskrænket syn på livet og ikke mindst Internet, hvis du virkelig tror at Googles løsninger er de eneste tilgængelige. Og du kan på ingen måde sammenligne browsing med hosting, email eller tracking.
Det er fuldkomen idiotisk at anvende disse gratis services, med mindre du skal lave et lille website til moster anne. For enhver iværksætter og virksomhed der gør sig håb om nogen som helst professionel fremtid på Nettet må man betale de småpenge det koster at få løsninger, der ikke giver de enormt mange problemer sådanne gratis services har indbygget. Det er sindssygt kortsigtet at gå efter de gratis services og produkter for at spare de småpenge.
Jeg tror vi kort skal konstaterer at vi ikke er enige på dette område, hvilket vi vel heller ikke behøver at være. Jeg kan se masser af virksomheder, hvis præmære produktion ikke har det fjerneste med IT og internet at gøre, der sagtens kan anvende disse muligheder og så koncentrere sig om det de er gode til.
For mig hendler det i virkelig helden ikke om penge, men om at bruge sine ressourcer til det man er god til og stoler man ikke på google, kan man da sagtens opnå samme effekt ved at hoste en sådan løsning ude i byen eller betale sig fra driften. Og det er fint med mig hvad enten men vælger det ene eller det andet muligheder er altid gode at have.
Jeg har selv mine egne servere, men jeg har også min kærnekompetance her, jeg har dog intet problem meg at hoste hos google og de jeg bl.a. gør det i IT sikkerhed, kan jeg garenterer at masser af små og mellem store virksomheder vil opnå væsentlige forbedringer på driftsikkerheden og data sikkerheden (herunder særligt tilstedeværelse af data) ved at bruge google i stedet for de løsninger jeg ser når jeg kommer rundt.
Jeg sidder i en virksomhed hvor vi er 14 bruger på en Google hosted løsning (uden at jeg føler mig som en idiot) - det virker perfekt, faktisk så godt at jeg har brugt under en time på support i sidste måned og med dette i baghovede har jeg svært ved at se hvor de enorme problemmer skulle komme fra ?
Googles kalender, mail og andre services er uden tvivl af en høj kvalitet og det virker som det skal. Problemet med konceptet er ganske enkelt at du ikke betaler et fast beløb om måneden, men at du betaler med dine data og informationer samt brug af de forskellige services. Det er klart at google skal tjene penge på at levere de services på samme måde som google skal tjene penge på sin søgemaskine og sit gratis statistikværktøj. Det gør de blandt andet ved at indsamle personlige oplysninger og vise annoncer.
Om man synes det er en fair betaling er jo op til en selv. Personligt har jeg for eksempel ingen problemer med annoncer når jeg søger på google, jeg ser dem faktisk som et pluds, da annoncerne oftest er mere relevante end søgeresultaterne (dem der har råd til at betale for annoncer har nok også et produkt af en vis kvalitet) Men jeg er mere bekymret for googles statistik værktøj, hvor de får fat i meget følsomme data om mit site og de deta forbeholder de sig ret til at bruge som de vil. Men okay der er også mange penge at spare så igen, det kommer an på hvad man er villig til at betale i kroner kontra data/oplysninger.
Jeg har været i denne branche i rigtig mange år. Når jeg er så kritisk overfor de grats tjenester, på vigtige områder som email, hosting og tracking, er det fordi jeg har set hvordan det kan gå. Dels kan informationer der overdrages til leverandøren, bruges på en måde som viser sig problematisk i forhold til lokal lovgivning (har DU f.eks. husket at opdatere din privacy statement med det faktum at alle brugernes data bliver overført til et amerikansk selskab der stort set må gøre ved det vad de vil?) og dels kan ende med at blive meget ustabilt uden mulighed for at gøre krav om noget. Jeg husker hvordan en meget store gratis email tjeneste for nogle år siden pludselig valgte at lukke med få dages varsel - alt blev slettet. Det var rigtig uheldigt for de mange, også virksomheder, som blev kylet af i svinget, og pludselig stod på helt bar bund - og uden deres gamle mail arkiv. Men der var intet at gøre - en gratis tjeneste kommer uden brugbare garantier.
Alt i alt synes jeg prisen for at bruge de gratis tjenester på centrale områder er alt, alt for stor.
Det er en fuldstændig valid bekymring du bringer op Mikken, og man skal altid overveje sine afhængigheder ganske nøje. Det at man betaler sig fra en ting betyder dog ikke at man slipper for afhængighed og heller ikke at man for den sags skyld er mere sikker. Det markeds segment du bevæger dig i er sikkert relativt Internetbegavede og måske bl.a derfor meget afhængige af tjenester som mail og dokumenter, men sådan er det langt fra for alle virksomheder.
Jeg havde selv et eksempel sidste år, hvor jeg blev kandt ud til en virksomhed hvor deres server (de havde kun den ene og den køret alt) var gået ned. Da jeg kikkede på den, var det en Small Business server 2000 med ALT installeret, ftp server, finger server, exchange server, IIS, hele dynen og det eneste de i virkeligheden brugte var exchange serveren og så fil og print serveren. Denne server havde aldrig været updatet, der var aldrig taget backup og den var ikke beskyttet af en firewall. De havde købt den af et firma, der havde installeret den, stillet den op, tænt for dyret og konstateret at nu virkede det og så var den handel i hus.
En sådan virksomhed ville i mine øjne være meget bedre tjenet med at google håndterede deres ting og sandsyneligheden for datatab ville i google situationen formentlig være meget mindre end ellers. Det er i hvert tilfælde mit bud.
Ovenstående historie er langt fra enestående når man kommer ud i firmaer der ikke bruger internettet til forretningskritiske ting og måske slet ikke bruger computere til forretningskritiske ting. Selv blandt viorkeomheder der arbejder med internettet vil jeg våge den påstand at der er virksomheder der er bedre tjent med den gratis løsning end en købeløsning de ikke har råd til og ikke selv kan holde i luften
Men det er altid en overvejelse man skal igennem og det derer den bedste løsning for den ene er måske ubrugelig for den anden. Som sagt så er fler muligheder altid en fordel og vi skal ikke være enige i alt