Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Akademikere som iværksættere

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 14. Jun 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 03:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Boysen,

Boysen:

[1] - Iværksættere der får succes og går konkurs, fortæller mange år efter, at man skal have lukket et par virksomheder før man kan få succes

[2] - Folk der har succes og er uden uddannelse, fortæller alle at man ikke behøver uddannelse

[3] - Folk med uddannelser der har succes, mener at alle skal have uddannelser for at få succes

[4] - Dem uden uddannelse argumentere for at de bedre kan klare sig end dem med uddannelser, de er nemlig ikke "indskolet" og "farvet" af uddannelserne.

Personligt tror jeg ikke på [3]. Som iværksætter tror jeg ikke det er så stort et problem, at man ikke har papirer på sine realkompetencer, som hvis man er lønmodtager. Hvis man bare har ide, vilje og evne til projektet.

Jeg tror dog heller ikke på [4]: at det ligefrem skulle være en ulempe.

Bare mine fem cent.

med venlig hilsen,

Martin

Tilmeldt 14. Jun 10
Skrevet kl. 03:26

Hej Ib,

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:

Er der skrevet en bog om hvordan folk med 9. klasse og samtidig er ordblinde klarer sig som iværksætter, men temmelig sikkert ligeså godt og vil jeg tro bedre????

Det ville da være udmærket at undersøge noget sådant. Ligesom man har lavet statistikker på f.eks. kvinder og indvandrerer som iværksættere. Så kan man se om der er tilbagevendende problemer og hvordan de eventuelt kan løses.

Med venlig hilsen

Martin

Tilmeldt 14. Jun 10
Skrevet kl. 03:36

Hej Lundsby,

Lundsby:

Der jeg startede på Civ. Ing. sagde man, at en Ingeniør skabte 16 andre arbejdspladser, men jeg kender ikke den konkrete undersøgelse, der blev refereret til.

Det tal har jeg også hørt, og ville også gerne kende kilden.

(Et stort problem her i globaliseringens tidsalder er så, at en del af disse (særligt ufaglærte) arbejdspladser, måske kommer til at ligge i Østeuropa eller Asien.)

Baggrunden for spørgsmålet er i øvrigt, at jeg ofte, fra andre faggrupper, har hørt den holdning, at ingeniører er teoretikere uden "kendskab til virkeligheden" og "jord under neglene". Jeg vil derfor se hvad, der er myte og hvad der er virkelighed. ;)

Så det er ikke et praktisk problem for mig, så som at vælge uddannelse.

Med venlig hilsen

Martin

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 08:01

Den anden dag blev jeg telefoninterviewet af Catinét, der va i gang med at lave en undersøgelse om iværksætteri. De spurgte blandt andet ind til uddannelse, så det kan da være, at der er en større undersøgelse på vej, som kan gøre os lidt klogere på dette spændende emne.

Selv tog jeg ikke en lang udannelse for at få mere succes eller tjene flere penge. Jeg tog en uddannelse i kommunikation, fordi jeg synes, at det for mig er det mest givende at arbejde med. Uanset om jeg er lønmodtager eller iværksætter (nu er jeg så begge dele).

Hej med dig :-)

Fra Vestbjerg
Tilmeldt 25. Mar 08
Indlæg ialt: 98
Skrevet kl. 08:15

Boysen:

Sådan ser verden ud:

- Iværksættere der får succes og går konkurs, fortæller mange år efter, at man skal have lukket et par virksomheder før man kan få succes

- Folk der har succes og er uden uddannelse, fortæller alle at man ikke behøver uddannelse

- Folk med uddannelser der har succes, mener at alle skal have uddannelser for at få succes

- Dem uden uddannelse argumentere for at de bedre kan klare sig end dem med uddannelser, de er nemlig ikke "indskolet" og "farvet" af uddannelserne.

Tilbage er der så alle os dødelige, os der har måske eller måske ikke har uddannelser. I stedet for at kæfte op om det ene og det andet, handler vi, skaber virksomheder og successer. Om 20 år, når vi ikke længere har energien til at iværksætte mere, så skriver vi en bog, holder et foredrag eller skriver på amino...for igen at kæfte op :)

The circle of life

Fantastisk opløftende indlæg i en til tider, efter min mening, lidt afsporet debat Big Smile

Freelance grafisk assistance og online kataloger
www.flashmagasin.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:20

Christian iMARKETING:
Entreprenørskab & Kompetencer, skrevet af Torben Bager & Suna Løwe Nielsen.

Jeg havde Suna Løwe Nielsen som vejleder på et projekt på Aalborg Universitet for fem år siden. Hun har skrevet en del om iværksætteri, blandt andet hendes PhD som jeg nok nærmere mener du bør tage fat i. Hun udgav også en lille folder (hvis nok i forbindelse med forsvaret af hendes phd) der indeholder de statistikker som du efterspørger.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:28
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Enig med mange herinde:

Os med uddannelser er gennem årevis af lang uddannelse "opdraget" eller hjernevasket til at analysere ting til døde inden vi handler. Vi skal i øvrigt også lige have vendt alle nabosten inden vi gør noget. Herunder kan man også diskutere om væksthusene hjælper eller opstiller forhindringer for iværksættere - men det er jo en anden sag? Smile

Jeg mærker personligt selv at jeg skal sparke mig selv for at komme til handling "på trods". Der tror jeg at mange uden uddannelse har en kæmpe fordel, omvendt er jeg overbevist om at min uddannelse og tidligere erhvervserfaring virkelig kommer mig til gode når jeg så endelig starter op... tingene er måske lidt mere gennemtænkte - Såh det er en afvejning.

I øvrigt mener jeg at den uddannelse der virkelig betyder noget læres i livet så jeg er bestemt ikke enig i at alle med uddannelse mener at andre også skal have det...

/Anna

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 21:48

Creation Nation:

Boysen:

Sådan ser verden ud:

- Iværksættere der får succes og går konkurs, fortæller mange år efter, at man skal have lukket et par virksomheder før man kan få succes

- Folk der har succes og er uden uddannelse, fortæller alle at man ikke behøver uddannelse

- Folk med uddannelser der har succes, mener at alle skal have uddannelser for at få succes

- Dem uden uddannelse argumentere for at de bedre kan klare sig end dem med uddannelser, de er nemlig ikke "indskolet" og "farvet" af uddannelserne.

Tilbage er der så alle os dødelige, os der har måske eller måske ikke har uddannelser. I stedet for at kæfte op om det ene og det andet, handler vi, skaber virksomheder og successer. Om 20 år, når vi ikke længere har energien til at iværksætte mere, så skriver vi en bog, holder et foredrag eller skriver på amino...for igen at kæfte op :)

The circle of life

Fantastisk opløftende indlæg i en til tider, efter min mening, lidt afsporet debat Big Smile

WinkHvori ligger afsporingen ???

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 08:34

Anna:

Enig med mange herinde:

Os med uddannelser er gennem årevis af lang uddannelse "opdraget" eller hjernevasket til at analysere ting til døde inden vi handler. Vi skal i øvrigt også lige have vendt alle nabosten inden vi gør noget. Herunder kan man også diskutere om væksthusene hjælper eller opstiller forhindringer for iværksættere - men det er jo en anden sag? Smile

Jeg mærker personligt selv at jeg skal sparke mig selv for at komme til handling "på trods". Der tror jeg at mange uden uddannelse har en kæmpe fordel, omvendt er jeg overbevist om at min uddannelse og tidligere erhvervserfaring virkelig kommer mig til gode når jeg så endelig starter op... tingene er måske lidt mere gennemtænkte - Såh det er en afvejning.

I øvrigt mener jeg at den uddannelse der virkelig betyder noget læres i livet så jeg er bestemt ikke enig i at alle med uddannelse mener at andre også skal have det...

/Anna

YesBeerYes Lige netop Anna !! Meget i tråd med det jeg selv oplever/har oplevet.

Mine egne både praktiske og teoretiske uddannelser & erfaringer har medvirket til at jeg kan nuancere tingene/problemstillingerne m.m. I mange tilfælde til "fordele" og i andre tilfælde til "ulempe". Bl.a. i forbindelse med udfordringer/problemstillinger, risikovillig m.m.

Ib Abildgaard, H.D.

RÅD & MAL

www.raad-mal.dk

Tilmeldt 14. Jun 10
Skrevet kl. 22:14

Tommy:

Jeg havde Suna Løwe Nielsen som vejleder på et projekt på Aalborg Universitet for fem år siden. Hun har skrevet en del om iværksætteri, blandt andet hendes PhD som jeg nok nærmere mener du bør tage fat i. Hun udgav også en lille folder (hvis nok i forbindelse med forsvaret af hendes phd) der indeholder de statistikker som du efterspørger.

Okay, tak. Det vil jeg gøre.

med venlig hilsen

Martin

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)