Jeg har et lille fritidsprojekt med lidt affiliat marketing, hvor jeg forsøger at sælge nogle TV pakker. Jeg har indtil fornylig været rigtig godt placeret på Google, men alle de gode placeringer forsvandt pludselig og jeg kan ikke rigtig finde årsagen, da jeg ikke mener jeg har gjort noget forkert.
Jeg har dog lavet nogle "skjulte links" som jeg ikke helt ved om er OK. Helt skjulte er de nu ikke, da de står midt inde i teksten på forsiden. Prøv f.eks. at holde musen over "TDC hometrio" på sidste linje på forsiden. Jeg har via CSS gjort så det ikke ligner et link, men blot en del af teksten. Hvad siger Google til det? Kan det evt. være det Google har straffet mig for?
Jeg ved godt jeg har en god placering på "TV pakker", men ved alle andre søgninger (hvor jeg tidligere lå godt) er jeg stortset væk.
Google kan ikke lide at du skjuler noget for brugeren som Google bot ser. Men det er ikke altid muligt at leve op til efter som man jo kan have mange skjulte div tags som kun bliver gjort synlige hvis en bruger klikker på et eller andet.
Men læs google webmaster anbefalinger og se under google webmaster tools om der ligger nogen beskeder til dig.
Hvis du kan, så er det en god ide at lave affiliate links med javascript i stedet.
Du kan se et eksempel på min side om Pro Cycling Manager 2010, der er alle links lavet med lidt CSS og javascript.
Javascript delen
Put et element rundt om det der skal links (f.eks. en div, p, span eller lign.), og giv så elementet attributten onclick="location.href='AFFILIATE-LINK'".
CSS delen
For at få folk til at klikke på linket, er det ofte en god ide at det ligner et link (er blåt, understreget, hover effekt). Så smid en klasse på elementet du har rundt om, og style det som et normalt link.
Hvis du kan, så er det en god ide at lave affiliate links med javascript i stedet.
Du kan se et eksempel på min side om Pro Cycling Manager 2010, der er alle links lavet med lidt CSS og javascript.
Javascript delen
Put et element rundt om det der skal links (f.eks. en div, p, span eller lign.), og giv så elementet attributten onclick="location.href='AFFILIATE-LINK'".
CSS delen
For at få folk til at klikke på linket, er det ofte en god ide at det ligner et link (er blåt, understreget, hover effekt). Så smid en klasse på elementet du har rundt om, og style det som et normalt link.
Der er så bare det problem at mange søgemaskiner ikke læser javascript. Intern linkbuilding er en vigtig del af SEO, hvis man vil noget seriøst med sin hjemmeside
Det korte svar: Ja, det ses ofte at google straffer black hat seo.
At skjule links for google er ikke velset - selvom at det kan være effektivt i starten, kan det i sidste ende være en risikabel metode at benytte.
De links jeg har på min forside er det dét man betegner som black har SEO...? Kan jeg bare gøre dem blå og understreget også er problemet løst eller er det mere avanceret.
>> Christian: Der er mere end forsiden og 4 link. Jeg har bare ikke gjort det så synligt, prøv selv at lave en Site: søgning på Google.