Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

LOI - Letter of Intent

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 24. Feb 10
Indlæg ialt: 86
Skrevet kl. 18:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

I forbindelse med at vi er ved at starte virksomhed op skal der med vores investor (aktive business angel) laves et letter of intent "LOI".

Er der nogle af jer der kender faldgrupper eller andet man skal være opmærksom på?

Dbh

Newteam

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 18:24

Newteam:

I forbindelse med at vi er ved at starte virksomhed op skal der med vores investor (aktive business angel) laves et letter of intent "LOI".

Er der nogle af jer der kender faldgrupper eller andet man skal være opmærksom på?

A hva? Hvorfor skal der laves en LOI? Den bruges da primært ved handler og investeringer, og ik i forhold til investore...

Her er LOI forklaret rimlig godt... http://en.wikipedia.org/wiki/Letter_of_intent

Tilmeldt 10. Sep 08
Indlæg ialt: 113
Skrevet kl. 18:39

Det er ikke unormalt at man skriver et letter of intent, sammen med sin investor(er). Men husk at det ikke er en bindene aftale, udelukkende en hensigtserklæring. Så tag det ikke for mere end det er, men det er ok til at få afklaret ambitioner og mål fra begge parter.

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 18:47

Hej Newteam

Med forbehold for, at jeg ikke kender jeres start-ups branche eller hvilken rolles jeres business angel skal have: Selvom det er et LOI (hensigtserklæring) kan der stadig være forhold, som binder jer juridisk. Vær særlig opmærksom på:

• hemmeligholdelsesklausuler, tænk grundigt over hvor meget I vil afsløre. Det kan betyde meget senere
  • forhandlingseksklusivitet, vil I kunne forhandle med andre investorer parallelt 
  • aftalt erstatning for overtrædelse af LOI, vil I skabe incitament til at overholde aftalen

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 18:51

Hej Newteam

Det væsentligste ved uarbejdelse af de fleste juridiske dokumneter, er at hold sig for øje hvornår og hvordan de skal bruges.

Så man kan spørge sig selv, i hvilket tilfælde vil I eller investoren kunne anlægge en retsag, hvor dokumentet gør en forskel.

Er det f.eks. til at sikre at jeres investor har den fornødne kapital og sikre at han ikke spilder jeres tid, eller er det fordi at investor ikke vil havde at prøver at finde andre investorer mens i forhandler.

Tilmeldt 24. Feb 10
Skrevet kl. 18:51

Hejsa,

Tak for jeres hurtige svar.

Til Trend - Letter of intent er ikke unormalt iht. investor. Jeg forstår godt din forståelse af "letter of intent" ud fra beskrivelse på Wikipedia. Wikipedia er god, men ikke specifik på netop dette område.

Til Softwaremanden - Du har helt ret, og spørgsmålet er om jeg skal have en kontrakt så vi har en bindende aftale. Udfordringen pt. er om det er penge nok til der hvor vi skal hen, jeg er bange for det er i underkanten, så det skal der tages højde for. Har du nogle erfaringer du kan dele omkring letter og intent eller kontraktskrivning?

Dbh

Newteam

Tilmeldt 24. Feb 10
Skrevet kl. 19:07

Hej Simply Law,

Tak for dit svar, det går stærkt! :)

Min investor er aktiv partner i meget af processen. Han har kendt til ideen og været med til sparingen omkring hvad vores "beta" skal indenholde. Vi er en B2B Internet Service, eller rettere sagt virksomheden er endnu ikke oprettet da der ikke pt. er helt styr virksomhedskonstruktionen skal se ud, men det er under udarbejdelse.

Konkrete spørgsmål til dine spørgsmål:

1. hemmeligholdelsesklausuler - i min situation ser jeg ikke en grund til at holde noget hemmeligt. Er der nogle gode grunde til at holde noget hemmeligt?

2. forhandlingseksklusivitet - pt. er planen at vi skal have et proof of concept og efterfølgende hente ny (og langt mere kapital) fra VC i dk eller udlandet.

3. aftalt erstatning for overtrædelse af LOI - Kan det laves ved at indføre det i et LOI? Min opfattelse var at det kun kan gøre via en konkret kontrakt?

Kan du evt. give et overblik omkring hvornår jeg skal benytte en kontrakt frem for et "LOI"?

Mange tak for dine svar og konkrete punkter, det er super at få et sæt kyndige øjne på :)

Dbh

New team

Tilmeldt 24. Feb 10
Skrevet kl. 19:11

Hej Lundsby,

Tak for dine altid gode svar :)

Det er min investor der var den første til at foreslå at vi lavede en LOI hvor vi lige kort satte ord på hvad jeg giver ham af ejerandele osv. kontra hvad jeg forlanger af ham. Dette er sådan set allerede mere eller mindre på plads og forhandlet over et par gange. Jeg ønsker Investor betaler den initielle ivestering af vores platform, så hentes yderligere kapital og lang mere kapital fra VC efter proof of concept.

Har du nogle erfaringer så tager jeg imod det med "kyshånd".

Dbh.

Newteam

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 19:12

Newteam:

Til Trend - Letter of intent er ikke unormalt iht. investor. Jeg forstår godt din forståelse af "letter of intent" ud fra beskrivelse på Wikipedia. Wikipedia er god, men ikke specifik på netop dette område.

Sorry overså at firmaet ik var oprettet endnu, og investoren derfor var en del af selskabet...

My bad! Kunne heller ik få det til at give mening ;D

Tilmeldt 10. Sep 08
Indlæg ialt: 113
Skrevet kl. 22:53

Newteam:

Til Softwaremanden - Du har helt ret, og spørgsmålet er om jeg skal have en kontrakt så vi har en bindende aftale. Udfordringen pt. er om det er penge nok til der hvor vi skal hen, jeg er bange for det er i underkanten, så det skal der tages højde for. Har du nogle erfaringer du kan dele omkring letter og intent eller kontraktskrivning?

I mit konkrete tilfælde var LOI det sidste dokument inden investeringen. Det beskrev beløbet der skulle investeres, ejerandele samt min og investors rolle i projektet. Næste skridt var at selskabet blev stiftet med de rette ejerandele og en aktionæroverenskomst samt aftalte beløb indbetalt på firmakontoen. Tiden fra LOI til det hele blev realiseret var spændende - intet var jo i princippet juridisk aftalt -  men tog chancen da investor er en forholdsvis velkendt spiller, og i det hele taget virkede meget engageret.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)