Vil dog give jer en anden vinkel, som jeg i højere grad har set eksempler på var afgørende for om det rigtige bureau blev valgt.
Risiko er flere ting:
1. bliver produktet leveret 2. er produktet fejlbetonet 3. er supporten i orden 4. er siden stabil og oppe altid 5. kan produktet videre udvikles 6. hvad sker der hvis firmaet går konkurs.
I jeres valg kigger i ud fra bureau, det giver jer en god sikkerhed på 1, (2), 3 og (4)
Hvis jeres udgangspunkt for valg i stedet var systemet så ville i via. open source også kunne sikre jer på 5 og 6. Og det er der riiigtigt mange der glemmer at tænke over.
Så mit råd er - find jeres system - find jeres bureau.. Så kan i sikre jer bredest muligt.
Alt afhængig af projektets karakter, synes jeg også i skal overveje muligheden med at finde en dygtig projektleder med teknisk erfaring indenfor det relevante område, og så hyre vedkommende på freelance basis til at styre et udviklingsteam i østen. På den måde kan i komme længere for pengene udviklingsmæssigt til at starte med, vil jeg umiddelbart vurdere.
Hvis det dog er en meget essentiel del af projektet og de 100.000 kr i har i budget, at leverandøren er til stede til service, tror jeg i skal gå efter et dansk bureau.
Hvis I endnu ikke har fået beskrevet opgaven ordentligt, har jeg skrevet en lille artikel om det her, som jeg tror at de 10-15 min det tager at læse, er givet godt ud på: kravspecifikation.com
Det er på ingen måde rigtigt at produktet i praksis kan videre udvikles fordi det er baseret på adgang til kildekoden. Det er rigtigt tit, at man vælger at omskrive systemet pga. dårligt design, ofte end at det ikke kan udvikles pga. manglende adgang til kildekode.
I din liste bør de fleste nystartede projekter fokuserer på pkt. 1 (og måske 2), og så komme frem til indtægt hurtigst muligt! Det er her langt de fleste fejler! (flere end man går tror).
Hvis produktet ikke bliver leveret, så er der ingen virksomhed.
Nu lægger du lidt ord i min mund da jeg ikke har skrevet det du skriver.
Jeg skriver at det er vigtigt at fokusere på produktet, da produktet ikke uden videre kan skiftes undervejs. Har ikke sagt at 1/2 ikke kan være de vigtigste. Blot at hvis man ikke har haft det andet i tankerne, kan man om ganske kort tid stå og havde taget alle de forkerte valg. Hvilket jeg tror vi er ganske enig i? :-)
Det er på ingen måde rigtigt at produktet i praksis kan videre udvikles fordi det er baseret på adgang til kildekoden. Det er rigtigt tit, at man vælger at omskrive systemet pga. dårligt design, ofte end at det ikke kan udvikles pga. manglende adgang til kildekode.
Jeg er rørende enig, det er også min erfaring, at større systemer/løsninger ofte omskrives grundet deres dårlige arkitektur, programmering/design eller hvad vi nu vil kalde det.
Adgang til kildekode kan man jo altid skrive ind i kontrakten, at man skal have, det vil de fleste være villige til at give, såfremt der er tale om et specialudviklet produkt.
Mit budskab er at man som kunde skal bruge 100% af sin tid, på at sikre den første leverance så man kan komme på markedet. Her skal man vælge mennesker først, og teknologi bagefter. Fordi mennesker er væsentligt større indflydelse på resultatet end teknologi har.
Når man har bygget en succesfuld forretning er det overraskende let, at teknologisk platform. Jeg har selv været med til at migrerer en del fra Java til .Net, og det er ikke noget større problem når man driver en succesfuld pensionskasse eller et realkredit institut, get the point!
Selvfølgeligt, er det bedre at træffe alle de rigtige valg fra starten, men det er selvfølgeligt også umuligt medmindre man har en krystalkugle, og så er det stadig under antagelse af at den teknologi der er smartest om 5 år eksisterer idag. Og det er noget af en antagelse.
Vi kan sagtens hjælpe jer - og med 40.000 udviklingstimer på egne udvidelser / software de seneste par år har vi da efterhånden en smule erfaring og bidrage med os
Vi kan se en fordel ved at vælge et 100% dansk bureau til at starte med. Budgettet er dog stramt så måske vi senere hen kan sende nogle mere simple opgaver til udlandet.
Jeg har tidligere læst din kravspec., god læsning :) (og musik;)