Godaften kære amino'er, Jeg håber i har en god aften. Jeg har et spørgsmål jeg håber nogen kan hjælpe mig lidt med. Hvis man som virksomhed har haft en privat til at udføre et stykke arbejde for en, og har aftalt en pris for dette stykke arbejde, hvordan fungerer udbetaling til privatpersonen? Privatpersonen er ikke momsregistreret, så det er ikke muligt at sende en faktura, skal personen sende en alm. regning med beløbet på og en bankkonto beløbet skal overføres til? Er dette nok til at bogføre for virksomheden? Og da personen ikke er momsregistreret, kan virksomheden ikke momsbogføre denne udbetaling, og altså få momsen retur vel? Hvordan plejer i at udbetale penge til private der ikke er ansatte i jeres virksomhed? Og hvordan føres regnskabet? Og hvad med dokumentation for udbetalingen, er en simpel hjemmelavet regning nok? Jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig med dette. Tak for jeres tid, og fortsat en god aften. Mvh |
Og lige et spørgsmål til:
- Er der noget ulovligt ved denne fremgangsmåde?
Jeg er selv blevet betalt af et firma ved at sende en hjemmelavet regning for et stykke arbejde jeg har gjort, så jeg tvivler på det. Men vil stadig være på den sikre side.