Jeg vil opfordre alle der arbejder med (eller har planer om det) MLM/NM/Direkte salg at se denne video:
Den opfordring vil jeg støtte op omkring. Og det kunne være at man skulle gøre det til et krav at alle der opretter et en ny tråd herinde, skulle se den før de skruer op for charmen i deres hvervekampagne.
Så vidt jeg kan se er det "kun" en form for brancheorganisation som har lavet disse videoer, og desværre ikke MLM firmaerne selv. Jeg kender ikke nok til dansk lovgivning til at vide, hvor meget af det juridiske (i video 1), der også gælder i Danmark.
Når det så er sagt, kunne jeg nu ikke lade være med at grine en smule af den første video. "Nej nej, jeg har ikke tjent penge nok til en yacht og en feriebolig. Det er jo nærmest helt urealistisk som hjemmegående husmor. Nej jeg går herhjemme, og har kun fået råd til en båd og en timeshare feriebolig. Og så tager jeg naturligvis stor afstand fra at sælge/hverve på grådighed og urealistiske drømme.." :o)
Jeg er nu voldsomt imponeret af disse amerikanske reklamefolk. Ud af videoen vælger jeg at tolke, at det ikke kun er et dansk problem, at nogle forhandlere oversælger "en lille smule", og de har derfor valgt at lave en kampagne der tager afstand fra det. "Nu er paraderne ved at være nede, og du ved at du kan stole på os, for du kan jo høre at vi selv tager afstand fra de folk, og vi sælger ikke på grådighed. Nej realistisk set skal du ikke forvente andet end at gå og hygge dig herhjemme, købe en lille båd og en timeshare". Det synes jeg er fantastisk.
Det minder en lille smule om dengang hvor jeg selv var i en dansk afdeling af en amerikansk virksomhed. Vi elskede utilfredse kunder! Så var der noget vi kunne tale om, og hvis du først formår at vende den utilfredshed til sympati, har du en utroligt loyal kunde. Selvfølgelig kun indtil at der kommer en konkurrent der formår at forklare, at de har indgået en endnu dårligere aftale i anden omgang,,
Nå, det var lidt af det hele. Jeg giver dig i hvert fald 5 store stjerner for indlægget, og håber at de fleste i jeres branche vil leve efter et ordentligt kodeks. Det kunne i øvrigt være at MLM / NM i Danmark, også skulle overveje at få lavet en brancheorganisation. Uanset hvor lidt jeg måtte bryde mig om det, er der nok ikke nogen vej udenom, at dette fag bliver større med tiden.