Jeg er netop i færd med at ansætte en ny assistent til vores forretning, en mindre modebutik. Hun har en stærk forventning om - fra tidligere ansættelse - at vi skal være med til at finansiere hendes udgifter til personaletøj i forretningen.
Med arbejdet i tøjbutik følger selvfølgelig også forventning om, at de ansatte klæder sig i det tøj, der er at finde på bøjlerne, og i løbet af en sæson bliver det selvsagt til en hel del tøj, hun kommer til at skulle erhverve sig. Selvfølgelig køber hun det til en ekstra favorabel indkøbspris, og hun er - når det pågældende tøj ikke længere er aktuelt i butikken - i stand til at videresælge meget lidt brugt tøj på f.eks. TS.
Det er selvfølgelig et lønspørgsmål, men vi synes i forvejen, at en aftalt timeløn på 140,- er en rigtig pæn løn til en butiksassistent?? Er vi for nærige??
Kan hun sælge sand i Sahara? I såfald så giv hende, hva hun vil have, da det kommer mangfoldigt igen...
Er hun bare en standard sælger, så husk på, at penge og gaver ik er en motivations faktor, og mere vil have mere... Så start hellere en smule lavere, og aftal noget bonus, fremfor en høj løn, som er svær at hæve senere hen!
Nu er jeg selv ansat i tøjbutik, og mine fordele er bestemt ikke ligeså gode. Så set mit synspunkt, virker det mere end rimeligt hvad du tilbyder.
Når du skriver assistent - er det så fuldtid? I så fald er det meget normalt med 'tøjpenge' til personalekøb. Dette er typisk dog ikke nævneværdigt højt.
Jeg arbejder ikke selv i brachen, men har en tæt veninde der gør, og fra hende ved jeg at det er "normalt" at der er tøjpenge i lønnen. Men jeg ved også at den timeløn i tilbyder er høj for brachen, så derfor ville jeg nok sætte timelønnen ned og så give hende et beløb i tøjpenge i stedet for.
Hvis i allerede har sagt til hende hvad timelønne er, og dermed finder det svært at ændre på den, ja så ville jeg helt sikkert sige nej, for så kan hun jo se om hun kan få den timeløn andre steder, eller i det hele taget et job andre steder.
Vi har slået en stilling op med +/- 30timer..... Skal ikke lige kunne sige, hvad jeg lægger i begrebet 'assistent' ud over, at jeg ønsker en uddannet, og rimelig erfaren sælger?
Synes nok det er lidt skuffende, at man - inden vi overhovedet er kommet tættere på hinanden - står så fast på et krav om månedlig tilskud.. Jeg havde nok håbet, at man som 'udvalgt' i et længere ansættelsesforløb bør vise større gejst og 'forventning' i forhold til den kommende arbejdsplads, og så måske udvise lidt overbærenhed i forhold til netop et ekstra beløb? Så må man se på sådan noget hen ad vejen, tænker jeg.
Vi har slået en stilling op med +/- 30timer..... Skal ikke lige kunne sige, hvad jeg lægger i begrebet 'assistent' ud over, at jeg ønsker en uddannet, og rimelig erfaren sælger?
Synes nok det er lidt skuffende, at man - inden vi overhovedet er kommet tættere på hinanden - står så fast på et krav om månedlig tilskud.. Jeg havde nok håbet, at man som 'udvalgt' i et længere ansættelsesforløb bør vise større gejst og 'forventning' i forhold til den kommende arbejdsplads, og så måske udvise lidt overbærenhed i forhold til netop et ekstra beløb? Så må man se på sådan noget hen ad vejen, tænker jeg.
Du får ofte, hva du betaler for... Den rette sælger til en høj løn, er 100 gange mere værd end en standard sælger!
Så du skal gøre op med dig selv, hvor dygtig en person du ønsker at have ansat! De dygtige sælgere ved godt de er gode, og de ved os hva de er værd!
Var jeg dig, så gik jeg 100% efter kvalitet fremfor kvantitet, da det både nu og på den lange bane, vil gave butikken og ik mindst salget ;D
Det er jeg fuldstændig enig i - men jeg ville gerne have chancen for selv at VURDERE, om hun er den rigtige for os, eller om hun 'blot' er en standard sælger!! For mig er det et spørgsmål om indstilling - at skulle være en vigtig del af vores team kræver for mig at se også, at hun lægger sig i selen og virkelig gør en indsats for at vise/bevise, at vi har valgt den rigtige! Så kan man jo altid vende tilbage og tage snakken om ekstrabonusser mm. senere..
Hvis hun i forvejen får en så høj timeløn, ekstra procenter på tøj med mere - finder jeg det ikke rimeligt at hun ligeledes kræver tøjpenge. Slet ikke i starten af ansættelsesforholdet.
Der er rigtig mange dygtige sælgere derude, der gerne vil have et job - så det er ikke ligefrem fordi I ikke kan finde andet arbejdskraft.
Men måske i kan aftale en prøveperiode for ansættelsen, eks. 3 måneder - og finder du hende kvalificeret, kan man da efterfølgende tage tøjpenge spørgsmålet op?
Bestemt...og i den forbindelse vil jeg være ærlig og sige at jeg synes din indstilling er lidt uforståelig. Der er overhovedet ikke noget odiøst i at give tøjtilskud i den branche. Og på et mere menneskeligt plan synes jeg måske også det er lidt frækt, at du dybest set stiller krav til at hun skal købe dine produkter, uden du er villig til at dele de udgifter med hende. For selvom hun får en "rigtigt fin rabat", så handler hun vel næppe til under kostprist? Med andre ord skulle det undre mig meget, hvis den eneste der har nogen reel udgift på det her er hende.
Så hvis jeg skal give et råd, så må det klart falde i genren "tough love". Du vil have en engageret og dygtig sælger...så må du sgu også betale ved kasse et. Som det flere gange er skrevet i tråden får man altså hvad man betaler for....
Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)