hvis et barn går i offentlig fritidsklub og han spiller fodbold med en anden dreng, den anden dreng sparker ham og vedkomene løber hen og skubber den anden dreng. drengen mister sine tænder. pædagogen var ikke til stede på det tidspunkt. hvem er det der skal stilles til ansvar for de mistede tænder, forældre på drengen der skubbede eller fritidsklubben ??
Normalt dækker en institutions forsikring kun i det omfang hvor der kan placeres et ansvar for ulykken hos institutionen.
Det er der næppe tale om her, hvorfor dækning skal søges gennem en evt. ansvarsforsikring hos forældrene til drengen der skubbede eller egen ulykkesforsikring.
ved ikke om nogen kan stilles til ansvar. Hvis der ikke er nogen der har set det er det påstand mod påstand og tror ikke at børns påstande mod hinnanden vil holde i retten.
Pædagogerne kan ikke være til stede hele tiden så er næppe heller deres ansvar.
Hvorfor vil du have nogen stillet til ansvar=? får drengen ikke ordnet tænder på det offentliges regning?
Jo, men jeg spørger på mine bekendtes vejne, de bor i danmark i ca 6 år nu, men taler ikke helt godt dansk og jeg skal tolke for dem i morgen, men ville lige høre hvordan det ser ud. og faren på drengen er meget høj i hatten og vil politiandmelde dem, og rets forfører og bla bla bla... og de skal betale såå mange penge , han er virkelig dum at høre på. men tak for svarene
Barnet er selv erstatningspligtig i pågældende sag.
Det er en ubredt misforståelse at man kan kræve erstatning af barnets forældre for barnets handlinger, om end der dog pr. 1. juli 2009 er indført en forældrehæftelse på op til 7.500 for skader forvoldt af ens børn.
Jeg ville på det kraftigste anbefale at du får talt din bekendte til fornuft. Den danske retsvæsen er ikke indrettet som du ser på film og han vil ikke kunne få de erstatningssummer som ses på film. Især ikke hvis drengen får betalt hans tandlæge af det offentlige hvilket alle under 18 vist gør.
Og hvis drengen er under den kriminelle lavalder får han heller ikke noget ud af at melde ham til politiet. Desuden kan det være strafbart at opnå økonomisk vinding under trusler om politianmeldelse eller retssager, hvis der ikke er belæg for det.
Derudiver skal man huske at drengene sikkert har været lige gode om det. Det er trods alt sport og der kan det gå vildt for sig.
Hvis han er under en 12-13 år, så er der vidst ikke noget at melde til politiet. Sådan er drenge jo.
Anders har dog ret. Drengen der skubber er erstatningsansvarlig og skal derfor erstatte tænderne. Efter de nye regler kan man så "tvinge" forældrene til at betale op til 7500 kr. I praksis vil det dog altid være ansvarsforsikringen der betaler.
Det er ikke fritidsklubbens skyld... medmindre man bor i USA.
Jeg ville på det kraftigste anbefale at du får talt din bekendte til fornuft. Den danske retsvæsen er ikke indrettet som du ser på film og han vil ikke kunne få de erstatningssummer som ses på film. Især ikke hvis drengen får betalt hans tandlæge af det offentlige hvilket alle under 18 vist gør.
Nemlig! Som en sidebemærkning kan jeg indskyde at den erstatning der ville kunne være på tale f.eks. ville være tabt arbejdsfortjeneste og eventuelt svie og smerte hvis vedkommende har været sygemeldt.
Så vidt jeg kan lure er taksen for svie og smerte i omegnen af 200 kroner pr. sygedag og den opnår man jo næppe som en ung fyr der næppe har et arbejde osv.