American Sports Outlet er den største forhandler af Amerikansk Fodbold og NFL udstyr i Nordeuropa. Vi har igennem mange år i branchen oparbejdet et net af samarbejdsaftler med alle store leverandører inden for al slags sport, fritidstøj, Urban, merchandise. Vi har i dag adgang til mere end 110 forskellige leverandører og vil som noget nyt tilbyde deres produkter til andre forretninger i Nordeuropa. Alle mærkerne er parralel importeret og vil defor ikke komme gennem deres normale forhandlerkæde men direkte fra USA. Da vores vej ikke er gennem det normale forhandlernet men direkte tilbydes produkterne til en meget attraktiv pris. Endvidere vil man kunne købe det fulde program fra leverandørene og ikke det som regel Europæiske mindre program. Syntes I det lyder interessant og vil vide hvem vi arbejder med kan I kontakte os pr. mail med en besked om hvilket område i ønsker eller allerede arbejder med. Ser frem til at høre fra jer!! Peter Hvidberg |
Salg af Amerikanske Mærker
- 1
Hej, Jeg må desværre gøre dig opmærksom på at det er ulovligt at paralelimporterer mærkevarer udenfor EU(USA) indtil til EU og så sælge dem i EU. Med mindre du har samtykke fra mærkevarerindehaveren i USA og i EU. Jeg må på det kraftigste advare alle mod at gå igang med dette da det kan få storre økonomiske konsekvenser. Nu ved jeg dog ikke hvilke mærker der er tale om og om det overhovedet er internationale brands som Levis, Adidas, Nike, Calvin Klein osv. osv. Men hvis det er nogle af de nævnte brands er det ulovligt! |
Kan ikke finde noget sted i lovgivningen som gør parralelimport ulovligt. Vil dog tage fat i min advokat så han kan undersøge sagen. Har nedenstående fra Virk.dk: Ved parallelimport importerer du varer uden om de sædvanlige salgskanaler for at sælge dem i konkurrence med de forhandlere, der er godkendt af producenten i det pågældende land. Muligheden for parallelimport opstår, fordi der kan være store prisforskelle mellem de samme varer i de enkelte lande. Du skal være opmærksom på at følge reglerne for markedsføring og mærkning af varen. |
Som der rigtigt står i det du har fundet: -------- Fri varebevægelighed Parallelimport er tilladt fra EØS-lande. Det er fx tilladt at importere mærkevare-cowboybukser fra England. En vare, som bringes lovligt på et marked i EU, kan frit cirkulere mellem de øvrige nationale markeder i fællesskabet. Det fremgår af EU''s konkurrenceregler. Parallelimporterer du derimod varer fra lande uden for EØS, har producenten ret til at forhindre dette. -------- Du skriver at du paralelimporterer fra USA og USA indgår ikke i EU eller EØS. DERFOR er det ikke lovligt. |
Nu er din fortolkning af loven ikke så god!! Det der står er at producenten kan forhindre det men ikke at det er ulovligt. |
Det er vel noget af det samme...... Du bør nok rådfører dig med en advokat....for din egen skyld. Du kan også søge på nettet efter de allerede afsagte domme vedr. Levis og Davidoff. Der er ikke så meget at være i tvivl om. Dette emne er egentlig uinteressant at diskutete. Det er facts vi taler om! Det kan vi ikke ændre på Men som sagt, jeg ved stadig ikke om det er internationale mærker du arbejder med. MEN hvis det er det har du et problem. |
jeg er klar over at det her er et gammelt indlæg, men det er ikke lukket med et egentligt svar, så vil lige give mit besyv med. Sagen er at der er både lovlig og ulovlig parallel import. Ved parallel import fra lande udenfor EU, kan mærkevareindehaver afgøre hvorvidt de vil forbyde parallelimporten, i tilfælde af at de selv har en udpeget distributør eller fuldmægtig i EU. Et eksempel: Et amerikansk tøjmærke har registeret sit varemærke i EU, men forhandler måske ikke officielt mærket i EU på nuværende tidspunkt. Da de til trods har registeret varemærket i EU, har de i den forbindelse udpeget en fuldmægte (typisk et advokatfirma indenfor IP rettigheder(intelectual propporty rights)). I tilfælde af at du importerer mærket fra USA til DK, og tolderne tjekker forsendelsen eller evt. følgesedler, og så tjekker om det importerede mærke er registeret som varemærke i EU, så vil den fuldmægtige(advokaten) få besked om at en import af varerene forsøges. Herefter bliver man som importør så kontakte af T&S som meddeler at de ikke udleverer varerne før fuldmægtig har giver besked om hvad der skal ske. Hvis fuldmægtig er instrueret af mærkevareindehaver om at parallelimporten IKKE tillades, så er det bare surt for dig. Skriv evt. PM, hvis du skal bruge mere info. ;Man kan hurtigt komme galt afsted med parallelimport fra lande uden for EU, som outletguru rigtigt skriver. Men med noget fodarbejde kan man komme langt. Jeg kan varmt anbefale www.dkpto.dk hvor du kan tjekke mærkevareindhavere, fuldmægtige osv, inden du begynder importen.
Mange hilsner |
Hej. Det der med at Skat (told og skat) kan stoppe udlevering af varer er jeg ikke sikker på at det er rigtigt. mvh.
|