Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

CMS systemer - hvilken skal jeg vælge og er der nogen der kan hjælpe!

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 28. Apr 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej...

Jeg overvejer at lære en af de nye CMS systemer at kende, da jeg indtil videre har lavet hjemmesider på den oldgamle måde med tables og andet pjank man ikke kan bruge til noget mere  :-)

Jeg har disse CMS systemer i sigte:

Joomla

Wordpress

Typo3

Typo3 skulle være det mest alsidige og bedste, men vist nok også det sværeste at lære. Wordpress er jo oprindeligt et blog-system, hvorfor jeg kunne forestille mig, at det ikke er helt optimeret til at lave almindelige hjemmesider. Joomla kender jeg ikke så godt, men ved, at mange bruger det.

Er der nogen der har styr på disse systemer og kan fortælle mig fordele og ulemper? Og er der evt nogen der kunne give en hurtig introduktionslektion i det, så jeg kan komme hurtigt i gang (selvfølgelig mod betaling)?

På forhånd tak!

Toni

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 14:25

Hej Toni

Er der en grund til at du kun har valgt de 3 systemer?

Jeg vil pege på Umbraco (www.umbraco.org) som nok et af de mest alsidige og bedste systemer du kan opdrive. Det tager lidt tid at sætte sig ind i det og der skal laves noget arbejde i starten, men derefter har du bare et lækkert system.

Det jeg lægger vægt på i et CMS er hvor nemt det er at ændre på designet. Jeg kender desværre ikke Typo3 og Joomla godt nok, men jeg ved at i WordPress kan du rette i filerne igennem webinterfacet. Det samme gælder Umbraco.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Viby J, Århus
Tilmeldt 10. Oct 08
Indlæg ialt: 631
Fra  Søgemedier A/S Skrevet kl. 14:36

Hej Toni, ang Wordpress, så er version 3 lige på trapperne, og her er derbl.a. arbejdet hen imod at Wordpress skal være mere funktionelt som "almindeligt" CMS.

Men de andre bud er da også gode...

Fra Aalborg
Tilmeldt 25. Jul 09
Indlæg ialt: 162
Skrevet kl. 14:48

Hej Toni

Der er som sådan ikke nogen af de nævnte CMS systemer der har nogen begrænsninger. Ved nogen kræver det bare at større arbejde fra din side om at nå frem til et resultat.

Wordpress er som eksempel et af de nemmere CMS systemer at have med at gøre. Til gengæld kan det blive lidt besværligt hvis du vil lave en avanceret hjemmeside.

Joomla er på den anden side sværere at komme igang med. Derimod er der lidt friere  tøjler hvis du vil lave en avanceret hjemmeside når først du er kommet igang.

De andre CMS systemer kender jeg ikke så meget til men du kan læse mit blogindlæg om Joomla vs Worpress hvis det skulle have interesse.

Billig hjemmeside hos www.AzureX.dk

Fra København N
Tilmeldt 3. Mar 08
Indlæg ialt: 1611
Fra  Amino ApS Dinero Skrevet kl. 15:01

Hvis du går efter nogle af de mest alsidige og fleksible vil jeg vælge Typo3 eller Umbraco (sidstnævnte er dansk-lavet kan det lige tilføjes og anvendes bl.a. af Microsoft).

Hvis du heller vil have et der er lidt nemmere at lære, og så knap så fleksible, vil jeg anbefale Joomla.

Jeg er på Facebook, Tumblr og App.net.

Tilmeldt 17. Mar 10
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 21:24

Hej Toni

Jeg vil mene, at du skal starte med at kigge på hvad dine behov er.

På baggrund af de 3 valgmuligheder går ud fra, at du har valgt, at det skal være PHP baseret, hvilket jo også er hurtigt at udvikle i, samt nemt og billigt at hoste.

Typo3
Jeg har kigget på dette for nogle år siden i forbindelse med et kundeprojekt. Dengang fik jeg indtryk af at det ikke helt havde fulgt med på admin siden. Det var unødigt komplekst, hvilket betyder at dine kunder også skal bruge mere tid på at sætte sig ind i den del, inden de er kørende. Jeg har set Typo3 anvendt af større virksomheder og i offentlige styrelser. Typo3 understøtter andre databaser end MySQL, f.eks. Oracle og MS SQL, hvilket kan være et krav fra kunden.

Worldpress – no clue, desværre

Joomla
Joomla er et meget udbredt og velsupporteret CMS. Det betyder, at det bliver vedligeholdt, med regelmæssige releases. Det er veldokumenteret og der findes en del bøger, både om Joomla og om de mange extensions der findes til Joomla.

Da der er lagt meget vægt på brugervenlighed vil dine kunder også være hurtigt i gang med admin delen – det oplever jeg fra mine kunder.

Der findes et hav af udvidelser du kan downloade gratis eller næsten gratis. Der findes en masse templates, igen gratis eller meget billige, der gør at du vil få et kæmpe løft fra tabel design til flotte xHTML/CSS, ofte med AJAX/JS, hvis man er tilhænger af dette.

Når du installere Joomla, kan du vælge at installere demodata. Det giver en funktionel side med nogle få klik, som du kan få meget ud af at arbejde videre med.

Hvis du skal lave noget, der integrere med Microsoft teknologi skal du over på M$ platformen, f.eks. Umbraco.

Held og lykke

Mvh
Thomas

Fra Herning
Tilmeldt 28. Dec 09
Indlæg ialt: 101
Skrevet kl. 21:35

Hej Toni,

Kan også kun anbefale Umbraco. Noget af det mest flexible og bedste der findes indtil videre?

Men egtl. er det vel et spørgsmål om hvilken platform du vil udvikle på, Linux hvor du skal vælge en PHP type. Joomla, Typo3 osv, eller Windows hvor du kan vælge Umbraco, DotNetNuke og mange andre.

Held og lykke med valget

Fra Århus
Tilmeldt 18. Dec 09
Indlæg ialt: 214
Fra  Zen Dojo Skrevet kl. 21:42

Hej Toni!

Jeg vil sige, at Wordpress er nemt at tage fat i. Det er super nemt at installere og håndtere, da der er så mange plugins. Jeg er ikke helt sikker, men jeg mener at de har vundet prisen som bedste CMS.

Jeg kan stærkt anbefale Word Press :-)

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 21:55

Du får nok flest konkurrenter, hvis du vælger Wordpress. Vi har netop fået lavet en Typo3 side og er rigtig godt tilfredse med brugervenligheden i back-end.

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Køge
Tilmeldt 15. Mar 10
Indlæg ialt: 240
Fra  Bjørn Johansen Skrevet kl. 22:09

Hej Toni,

Du kan også med fordel finde frem til, hvordan du foretrækker at arbejde: Skal det være mange små opgaver eller skal det værre færre, store projekter.

Som jeg har forstået Typo3, så er det større og mere komplekse systemer, som kører på det. (kommuner, organisationer og lignende), hvorimod Joomla og WordPress er for mindre virksomheder.

Jeg har kun erfaring med Joomla og WordPress og kan sige godt om begge systemer. Senest har jeg konverteret til WordPress på alle mine sites, da det passer bedst til mine nuværende behov.

Det er min oplevelse, at Joomla er lidt tungere at komme i gang med end WordPress. Begge systemer kan tilbyde et hav af plugins, som er guld værd. Hvis behovet er stort nok, er der udviklet mindst 10 plugins til at dække behovet.

mvh

Bjørn Johansen

Du finder mig på www.bjoernjohansen.dk

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)