Jeg er ved at sætte et system op i Joomla, som underside til en Magento webshop. Formålet er at strukturere en hel del artikler og informations-sider, så det virker overskueligt og lækkert. Problemet er, at en artikel vises med én URL når der linkes direkte til artiklen, men med en anden URL når der linkes via blog- eller liste-layout. Det betyder at det samme indhold kan vises med forskellige URL's, og mit spørgsmålet er, om det opfattes som duplicate content? Så vidt jeg kan se er det et kendt problem i Jooomla, og der står da også et sted at "Duplicate content is not the same as having different URLs pointing to the same article, most certainly not if the links are on the same domain! Duplicate content is if you publish your articles on more domains, or use the same text on multiple pages on your site. See the difference? Multiple pages, not multiple URLs." Altså intet problem, da det er på samme side. Hmm ... Google skriver "In the rare cases in which Google perceives that duplicate content may be shown with intent to manipulate our rankings and deceive our users, we'll also make appropriate adjustments in the indexing and ranking of the sites involved." "with intent to manipulate" - det er næppe tilfældet, når vi taler om en standard opsætning af et stort og kendt CMS. Der findes tilsyneladende ikke en smart løsning på problemet. I Joomla Forum foreslås det at man 301 redirecter de pgl. sider manuelt! Det har jeg absolut ikke lyst til at foreslå mine kunder! Er der et problem? Hvis ja, hvad anbefaler eksperterne her at man gør ved det?
|
One component to rule them all: Sh404sef
Jeg mener det koster 35$, men det er bestemt alle pengene værd. Du kan læse reviews og købe komponentet her: http://extensions.joomla.org/extensions/site-management/sef/10134