Hej Jeg har brug for lidt hjælp. Jeg har et meget lille enkeltmands firma, hvor jeg levere sundhedsydelser. Sundhedsydelser er momsfrie, så derfor har jeg ikke overvejet moms så meget. Men nu er jeg blevet kontaktet af et forsikringsselskab, der ønsker status vedrørende de sundhedsydelser jeg ar leveret hos en fælles klient. Kan jeg bare lave en regning uden moms til forsikringsselskabet for min udarbejdelse af status eller skal jeg forholde mig til moms i den sammenhæng? Mvh Kent
|
Jeg mener ikke, at du kan lave en erklæring uden at pålægge den moms. Momsfritagelsen vedrører alene sundhedsmæssige ydelse, og det at skrive en udtalelse/notat/andet papir er ikke behandling. Hvis vi skal sammenligne med lægeerklæringer, står der i momsvejledningen bl.a.:
Domstolen udtaler desuden i præmis 59 - 67 i C-307/01, at det er formålet med
en lægelig ydelse, der afgør, om ydelsen skal være momsfritaget.
Lægelige ydelser, der er udført med et andet formål end at beskytte, herunder
fastholde eller reetablere en persons sundhedstilstand, er ikke fritaget efter
artikel 13, akt. A, stk. 1, litra c).
Hvis en lægelig ydelse er udført i en sammenhæng, der gør det muligt at fastslå,
at hovedformålet ikke er at beskytte, herunder fastholde eller reetablere en
sundhedstilstand, med snarere at levere en udtalelse, der er påkrævet forud for,
at der træffes en beslutning, der har retlige virkninger, er den ikke momsfritaget.
Men siden forsikringsselskabet ikke kan trække momsen fra i deres regnskab, vil de sikkert ikke blive begejstrede over at få en momset regning.
Nu ved jeg jo ikke, hvad det er for sundhedsydelser, du yder, og derfor heller ikke om den status, du skal lave, er sammenlignelig med en lægeerklæring. Så for en sikkerheds skyld må du hellere kontakte SKAT, det kan være, at der er en helt særlig ordning for netop din faggrupe.
Dbh
Anette Sand
http://anettesand.dk