Hej Har en erhvervskunde, som længe ikke har betalt min faktura. I den oprindelige faktura stod intet om rykkergebyrprisen. Efter telefonisk og elektronisk kontakt røg den første rykker afsted, pålagt et rykkergebyr på 100 kr. I rykkeren var det også angivet at næste rykke ligeledes ville blive pålagt 100 kr. 10 dage efter sender jeg den næste rykker, og modtager beløbet på vores konto - dog uden de 200 kr i gebyr.
Kunden henviser herefter til inkassolovens §10 stk. 3 og betingelserne for påkravsskrivelse, og ønsker ikke yderligere korrespondance med mig. Hvem har ret, ham eller mig. Må jeg opkræve de 2 x 100 kr. uden det fremgår af min normale "fakturaskabelon"? På forhånd tak! / Emil Blücher |
Jeg ville umiddelbart sige ja. Du har ret..
Du må opkræve op til 3x100 kr. med 10 dages mellemrum såfrem betaling udebliver og betalingsfrist er angivet i aftale / faktura.. Disse kan du gøre krav på.
Så kan du så overveje om du gidder at slås for kr. 200,- eller om du ikke bare skal være tilfreds med at have fået din faktura hjem, som forhåbentlig lyder på et lidt større beløb :o) Vælg dine kampe med omhu. Din kunde lyder lidt som en kedelig type man ikke gider spilde for meget tid på.
/Michael