Jeg er blevet momsregistret og står som både oprettet som importør og importør, det er så vidt fint nok. Jeg importerer varer fra såvel indenfor EU som udenfor. I den forbindelse har jeg fornylig oplevet at nogle af mine pakker er landet hos posthuset, hvor jeg har skulle hente dem og med det samme betale importmoms på 25%, importgebyr på 128, samt moms af gebyret. I det her tilfælde var mit totalkøb kr 876,- inkl. fragt og de har således beregnet momsen til at udgøre 219 kroner, men er den rigtige moms ikke kun, men jeg får det kun til 176%. Hvem har ret? Det ser ud som om de har lagt 25% til de 876 som om det var salgsmoms de beregnede, men da det jo er importmoms gælder det jo om at se hvor meget moms det er af i beløbbet.
Undrer mig over så mange meninger der mht til beregning af indkøbs og salgsmomsen og hvor svært det er.
hvordan beregner I momsen? Altså hhv. indkøbsmoms af de 876?
En anden ting er at jeg også har købt noget for Finland og vedkommende havde allerede lagt momsen i det beløb, som jeg har betalt. Hvordan gør jeg så rent praktisk i forhold til indberetning.
1000 tak. Det betyder så også at man lige så godt kan bestille en masse på en gang og bede leverandør om at pakke det i en pakke i stedet for ex. 2 eller 3 således at man kun skal betale importgebyret en gang.
Er det korrekt at når jeg så skal betale moms til skat så er det min købsmoms på de kr 219, som jeg så skal trække for salgsmomsen (når jeg har fundet ud af hvad varen skal koste)? I dette tilfælde har jeg så allerede betalt momsen..det vil sige, at jeg faktisk har betalt for meget moms i dette tilfælde eller hvordan?